سخن رهبری درباره معاونت علمی
جهش تولید
امروز : شنبه 24 مهر 1400
  • 1400/07/21 - 16:07
  • 185
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دانش‌بنیان| پرورش ریزجلبک‌ها نیاز صنایع آرایشی و بهداشتی را تامین کرد

طیفی از جلبک‌های خانواده سبز و سبز آبی با کارایی‌های گسترده تولید شد تا در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرد.

حمید دنیائی داریان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ریز جلبکی پارسیان، درباره مهم‌ترین محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت در حوزه ریزجلبک‌ها، کاربرد و اهمیت آن گفت: جلبک اسپرولینا و کرلا در بسیاری از صنایع با علوم و فناوری‌های گوناگون، مانند صنایع غذایی و مکمل‌های غذایی انسانی و غیر انسانی مثل دام، طیور، آبزیان و رنگ سازی صنایع آرایشی وبهداشتی، آب و فاضلاب، کشاورزی و زراعت و باغ‌داری کاربرد دارد.

 

ریزجلبک در غذا و سلامت کاربرد دارد

یکی از کاربردهای این محصول دانش‌بنیان در دارو و درمان است؛ بسیاری از کرم‌های آرایشی و بهداشتی، قرص‌های مکمل غذایی، با استفاده از فناوری ریزجلبک‌ها تولید می‌شود. همچنین در باغداری و کشاورزی نیز به عنوان کود و بارور کننده گیاهان کاربرد دارد.

اما صنعت آبزیان نیز به این محصول نیاز دارد. به طوری که بخش عمده‌ای از نیاز غذای فرآورده‌های شیلاتی و مکمل‌های غذایی آبزیان از این محصول تامین می‌شود.

محصول یادشده همچنین در حوزه‌های دیگری چون تصفیه پساب و فاضلاب، دامپروری و مرغ‌داری به عنوان مکمل غذایی، استخراج رنگدانه فیکوسیانین و استخراج روغن به عنوان سوخت زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد

اگرچه نمونه خارجی این محصول، در  بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود دارد و برخی از شرکت‌های کوچک نیز نمونه داخلی را تولید می‌کنند، اما بومی بودن این محصول باعث شد که از مواد اولیه  به کار رفته قابل اعتماد باشد، همچنین  هم شرایط تولید توسط  ارگان‌های نظارتی، رصد شود.

ریزجلبک‌های تولیدشده در اکنون به طور مستقیم 15 نفر مشغول به کار هستند و 19 نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

 

بازار پرمصرف جلبک‌ها

بازار جلبک پرمشتری است به طوری که مزارع برنج استان‌های برنج‌کار، استخر ماهیان، مرغداری‌ها، دامداری‌های استان‌های تولیدکننده سراسر کشور، مشتریان بالقوه این فرآورده دانش‌بنیان هستند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، نیاز عمده به یک کود یا مکمل با استفاده از فناوری بومی قابل تامین است ادامه داد: این موضوع نیازمند تغییر نگرش در تولیدات و بازار مصرف است و بازاریابی مناسب و استفاده از محصولات سلامت محور، غذای سالم و حذف کودهای شیمیایی را مهم ترین لازمه برای رونق تولید ، صادرات و توسعه  فناوری محصولات ایران‌ساخت عنوان کرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

  • گروه خبری : اخبار,مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان
  • کد خبر : 78163

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب رنگ

اندازه فونت