چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦-
close
خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > مشعل‌های نسل جدید طراحی شد


  چاپ        ارسال به دوست

با حمایت ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی؛

مشعل‌های نسل جدید طراحی شد

به منظور استاندارد مصرف انرژی در  ایستگاه تقلیل فشار گاز در کشور،  مشعل‌های نسل جدید (از نوع ماژولار و دمنده دار) طراحی و راه اندازی  شدند. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، مصطفی صفری مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهینه سازان صنعت تأسیسات با تاکید بر اهمیت استاندارد معیار مصرف انرژی در کشور گفت: یکی از راهکارهاي کاهش مصرف انرژي در اين گرم‌کن‌های تقلیل فشار گاز، جايگزين کردن مشعل‌هاي موجود با مشعل‌هاي دمنده‌دار با راندمان بالا، دامنه تنظيم مناسب، ظرفيت حرارتي بهينه و کارکرد آسان است، برخلاف مشعل‌هاي  اتمسفریک(که در آن اختلاط هوا و گاز به‌خوبی انجام نمي‌شود) در مشعل‌هاي دمنده دار، مخلوطي حاوي کل هواي مورد نیاز براي احتراق، تشکيل مي‌شود. درنتیجه در همه ظرفیت‌ها، هوا به نسبتي يکسان وجود دارد.
وی افزود: از ديگر مزيت‌هاي اين مشعل شکل شعله آن است که آلاينده‌هاي کمي توليد مي‌کند. مقادير احتراق دقيق مشخص‌شده‌اند و قابل تغيير نيستند.
این فعال حوزه فناوری در خصوص مشعل پيشنهادي با توجه به شرايط فعلي و  بررسي‌هاي فراوان سه نوع مشعل کامپکت تجاري،  صنعتي و عملياتي قابل ارائه خواند و گفت:  با توجه به امکانات موجود و جايگزيني سريع مي‌توان از نوع مشعل‌هاي کامپکت تجاري که در ايران قابليت توليد آن وجود دارد استفاده کرد  و ساير نمونه‌ها به دلیل عدم دسترسي به تکنولوژي ساخت آن‌ها قابل‌ارائه نيست.
وی در ادامه با تعریفی آر مشعل‌هاي تجاري از نوع کامپکت افزود:  مشعل‌هاي تجاري از نوع کامپکت به دلیل قابليت توليد در ايران، دسترسي به قطعات و خدمات مناسب و نگهداري آسان و همین‌طور تکنولوژي ساده‌تر آن‌ها نسبت به ساير پيشنهادها (مشعل‌ها)، جايگزيني مناسب است. 
خصوصيات مشعل کامپکت
صفری با اشاره به استفاده از مشعل کامپکت به‌منظور بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت در کشور بیان کرد: این مشعل  بايد داراي مکانيزم کنترل ميزان هوا و گاز هم‌زمان بوده و از نوع مدولار تهيه شود تا بتوان دما را به‌طور ثابت نگه‌داشته و تعداد خاموش و روشن شدن آن باعث بروز مشکلات نشود بنابراين مشعل با توجه به نياز مصرف، کنترل‌شده و از خاموش يا روشن شدن پی‌درپی جلوگيري مي‌شود و بدين ترتيب دماي مناسب به دست مي‌آيد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: به‌منظور بهينه‌سازي و کاهش مصرف سوخت براي مشعل‌هاي دمنده دار، یک سيستم کنترلي با منطق کنترلی جدید و منحصربه‌فرد برای این مشعل در نظر گرفته شد در اين سیستم،  دماي مناسب (ايده آل) خروجي از گرم‌کن روي يک عدد خاص تنظيم مي‌گردد. سيستم کنترلي، دماي واقعي خروجي از گرم‌کن را با دماي ايده آل مقايسه مي‌کند.
وی در ادامه با اشاره به نحوه کارکرد مشعل کامپکت بیان کرد: درصورتي‌که دماي واقعي خروجي از گرم‌کن، بسيار کمتر از دماي ايده آل باشد، به مشعل دستور روشن شدن و کار کردن با حداکثر ظرفيت را مي‌دهد که اين کار، مستلزم باز شدن کامل دريچه فن هواي ورودي به مشعل است. درصورتي‌که دماي واقعي خروجي از گرم‌کن تا حدودي کمتر از دماي ايده آل باشد، به مشعل دستور روشن شدن را مي‌دهد اما لزومي به کار کردن با ظرفيت حداکثر نيست. بنابراين دريچه فن هواي ورودي به مشعل  تا حدود مناسب و به‌صورت مدولار باز مي‌شود.
صفری بابیان اینکه یکی از مشکلات اصلی موجود در ایستگاه‌ها عدم وجود برق و یا قطعی آن در برخی ساعات است، گفت: در این طرح به‌منظور حذف این مشکل از موتور برق پایه گازسوز استفاده‌شده است. در ايران تمام شرکت‌هاي واردکننده ژنراتورهاي پايه گازسوز، به‌غيراز يک مورد، داراي ژنراتورهايي با  مقادير توليد انرژي 10KVA به بالا هستند که اين مقدار بسيار بيشتر از توان موردنیاز براي قسمت برقي سيستم کنترلي بزرگ‌ترين مشعل دمنده دار مورداستفاده در اين پروژه است.
پایان پیام/32


١١:١٥ - يکشنبه ٣ ارديبهشت ١٣٩٦    /    شماره : ٢٣٠١٥    /    تعداد نمایش : ١١٩٩



خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir