سه شنبه ٠٦ تير ١٣٩٦-
close
خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

نقطه‌ی کانونی دانش، صنعت و بازار

 

*زهراسادات محمدهاشمی

رشد تولیدات دانش‌بنیان بیش از آن‌که زمینه‌ساز بازاری برای اشتغال و درآمد باشد، حاوی یک پیام ارزشمند از تحقق یک رویداد مهم یعنی شکل‌گیری تعامل و حرکت روان میان چند ساختار مهم است. این چرخه‌‌ها که با شکل‌ گرفتن ساختاری تعاملی و بر مبنای نیاز و عرضه‌ی متقابل شکل می‌گیرد ، در جریان ارتباط صحیح و مبتنی بر کم‌ترین اصطکاک می‌توانند کارآمدی سیستم اصلی را به مرحله وقوع برسانند. در ساختار گسترده‌ی اقتصاد دانش‌بنیان که نقش‌آفرینان گوناگونی دخیل‌اند، صنعت به عنوان موتور محرک نیازمند ارتباطی اثرگذار و دریافت قوای لازم از بنیه‌ دانشی و فناوری جامعه نهفته در دل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاست تا بتواند راندمان و بازده نهایی خود را در قالب تولید رقابت‌پذیر و دارای ارزش به چرخه‌ی نهایی متبلور سازد.

 

اما حرکت این چرخ دنده‌های راهبردی نیازمند روان‌کننده‌ها و مقوم‌هایی است از جمله حمايت از توليد كنندگان و سازندگان حقیقی محصولات فناورانه، ایجاد بازار تقاضا برای محصولات و خدمات آنان، درگیر ساختن نهادهای واسط به عنوان کاتالیزور و هم‌سو ساختن ساختارهای قانونی و مشی‌ساز، ضرورت‌هایی هستند که همگی بر مبنای یک نگاه واحد و انسجام درونی میان فعالان هر حوزه فناوری محقق شوند، این جاست که کانون هماهنگ دانش، صنعت و بازار می‌تواند نقش کلیدی و جریان‌ساز خود را با هم‌نظر کردن همه‌ی فعالان یک حوزه به نمایش بگذارد.

انگيزه تشكيل کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در گام نخست، معطوف به همین ضرورت‌های یاد شده بوده است اما به نظر می‌رسد که این کانون‌ها در گام‌های بعدی به دنبال اهدافی ماناتر و عمیق‌تر هستند. شاید رسالت اصلی و انگیزه‌ی غایی این کانون‌ها را در ایجاد کردن تشكلی صنفي با انسجام طرف توليدكندگان، جست و جو کرد که ضمن تعامل با دولت ومشتريان و محافل علمي كشور،. تعامل میان شرکت‌ها و دانشگاهیان در آینده نزدیک باعث توسعه محصولات و بالا رفتن کیفیت محصولات فناورانه هر حوزه شود. اما حمايت از توليدكندگان دانش بنيان واقعي، افزایش قدرت تاثیر گذاری بر قوای مقننه، مجریه و قضایه در جهت حمایت از تولید داخل، تاثیر بر تعرفه های گمرکی برای مقابله با رقبای خارجی، اعمال انواع معافیت‌ها برای تقویت بنیه تولدات داخلی، و نیز حمایت و دفاع از مالکیت معنوی و جلوگیری از کپی برداری غیر قانونی از تولید کنندگی ایرانی از اهدافی هستند که کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار می‌توانند بر بستر یک تشکل صنفی که دارای مزیت‌هایی نسبت به تشکل‌های رایج است، به دنبال تحقق آن‌ها باشند. ایجاد رقابت اثرگذار برای خلق، ایده‌های نو و فن‌آوری از عواید و برکات شکل‌گیری کانون‌ها خواهد بود

شکل‌گیری کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار رویدادی است که می‌تواند ضمن تقویت بنیه ارتباط میان سه ساختار تعیین کننده و راهبردی اقتصاد داخلی، مسیر هماهنگی و هم‌افزایی بیش‌تر در گسترش مرزهای دانش را نیز فراهم کند.

 

* کارشناس دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار 


٠٩:٣١ - دوشنبه ٢٩ خرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٢٤٢٨٧    /    تعداد نمایش : ١٩٨



خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir