تقدیم به همکاران سخت‌کوش در روابط عمومی‌ها
پرویز کرمی

تقدیم به همکاران سخت‌کوش در روابط عمومی‌ها


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 23619
"ارتباط" در شرایط امروز که دارد حرف اول را می زند و قوی تر از هر سلاح و ابزار دیگری عمل می کند، همواره در حال روزآمدی و تازگی و تطور و تکثر است.

"ارتباط" در شرایط امروز که دارد حرف اول را می زند و قوی تر از هر سلاح و ابزار دیگری عمل می کند، همواره در حال روزآمدی و تازگی و تطور و تکثر است. "روابط عمومی"ها و "ارتباطات" نهادهایی هستند که ارتباط ها را سیستماتیک و قانونمند، شکل می دهند. رخدادها را پرورش می دهند و به بلوغ می رسانند. در حقیقت روابط عمومی ها میزان الحراره سازمان یا همان دماسنج خودمان هستند، در تعامل سازمانی با وضعیت جامعه، محیط و مخاطبان‌اش.

پس حالا که این نهاد، ارزش و اعتباری ذاتی در خود دارد، چرا به علم و دانش نوین مجهز نباشد؟ حتما این طور باید باشد. با وجود و حضور قدرتمند فضای مجازی، رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی عالم گیر، دیگر کسی نمی تواند به رسانه های سنتی، تلویزیون، روزنامه، هفته نامه و ماهنامه راضی باشد. ارتباطات اجتماعی حالا رنگ و تمبر دیگری به خود گرفته و در حقیقت، «دانش بنیان» شده است.

برای آنکه "مهندسی توافق" تعامل و خدمت رسانی به ارباب رجوع و همه عموم مردم عادلانه و آگاهانه توسط روابط عمومی ها انجام شود، باید علوم مختلف و فناوری های همگرا را به کار برد. خوشبختانه امروز در کشور ما، وقتی از علم و فناوری صحبت می کنیم دیگر کسی تصویرسازی ذهنی اش را به سمت یک آزمایشگاه شیمی و افرادی با لباس سفید و موها و محاسن بلند و عینک ته استکانی نمی برد. شاخه های مختلف علوم در ایران، رو به رشد است و نوید روزهای خوب و افتخارآمیز را به ما می دهد. علومی همچون «شناختی» و «نرم و هویت ساز» و «فاوا» راست کار روابط عمومی ها هستند و متخصصان و مدعیان این حوزه، باید که در این علوم دمی تنفس کنند. جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات اجتماعی از جمله علوم پایه ای است که در شاخه هایی که چند سطر بالاتر به آن اشاره شد، تاثیرگذار و محوری هستند. اینها هم اساس کار روابط عمومی چی ها هستند. حالا که همه جامعه از صدر تا ذیل، موافق دانش بنیان شدن همه امور هستند، چرا ما اهالی روابط عمومی نباشیم؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی چند سال پیش در مشهد مقدس فرمودند:«تولید یعنی چه؟ مقصودم فقط تولید كالا نیست. تولید در یك گستره وسیع باید شعار ملّت باشد. تولید كار، تولید علم، تولید فنآوری، تولید ثروت، تولید معرفت، تولید فرصت، تولید عزّت و منزلت، تولید كالا و تولید انسانهای كارآمد؛ اینها همه تولید است. رمز سعادت ملّت ما در این است كه در این گستره وسیع، هم دولت و هم ملّت بر این تولید همت بگماریم. این تأمین كننده امنیت ملّی و اقتدار و پیشرفت كشور است. این یك جهاد است.»(صحن جامع رضوی، 85/1/1)

پس روابط عمومی ها نیز باید به دنبال «تولید» باشند. "تولید رابطه"، "تولید آگاهی"، "تولید اعتبار" و "تولید اعتماد". به نظرم در این شرایط است که دانش بنیان بودن روابط عمومی ها به منصه ظهور می رسد و از قافله تندرو عالم، غافل و عقب افتاده نخواهیم بود.
شکی نیست در جامعه ای که ارتباطات، در آن منطقی و درست و هدفمند باشد، همه چیز به نفع تک تک افراد به پیش خواهد رفت و علم و دانش سایه اش را بر همه چیز یکسان و استوار خواهد کرد. آنگاه می توانیم بگوییم که براساس همان حکایت قدیمی، عمر مردمان دانش بنیانی ما، دراز خواهد بود. چنین بادا.

در پایان این کلام، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به همه تلاشگران و دغدغه مندان این عرصه و همكاران عزيزم تبریک می گویم.
پایان پیام/.
*پرویز کرمی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم