توسعه سبد متنوعی از فناوری‌ها در حوزه انرژی
وطنخواه بیان کرد:

توسعه سبد متنوعی از فناوری‌ها در حوزه انرژی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34835
دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی گفت: گستردگي حوزه انرژي و زنجيره ارزش آن موجب مي شود كه توسعه سبد بسيار متنوعي از فناوريها مورد نياز كشور باشد.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی گفت: گستردگي حوزه انرژي و زنجيره ارزش آن موجب ميشود كه توسعه سبد بسيار متنوعي از فناوريها مورد نياز كشور باشد.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیروس وطنخواه دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی درباره فناوری های اولویت دار این حوزه برای کشور اظهار کرد: گستردگي حوزه انرژي و زنجيره ارزش آن شامل منابع، توليد، انتقال، توزيع و مصرف انرژي موجب ميشود كه توسعه سبد بسيار متنوعي از فناوريها مورد نياز كشور باشد. با وجود اين چون ستاد انرژي موظف به توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با  نیازهای اساسي کشور است بنابراین بر اساس اولويتبندي انجام شده توسعه فناوری هایی را مد نظر دارد.

 

 وی فناوريهمچون اينترنت اشيا و كاربرد آن در بهينهسازي انرژي به ويژه در بخش ساختمان، وسايل نقليه برقي، فناوری استفاده از RDF  در صنعت به ويژه صنعت سیمان، بومی سازی تولید مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها، ارتقای تولید و ازدیاد برداشت، شبكه هوشمند و نرمافزارهاي بازار برق، سامانه-هاي ذخيرهسازي انرژي، نسل سوم سلولهاي خورشيدي و كاربرد فناوري بلاك-چين در حوزه انرژي را در اولویت ستاد دانست.

 

وطنخواه در بخش بعدی سخنان خود درباره ارتقای سطح آموزش در این حوزه بیان کرد: ذكر اين نكته ضروري است كه هدف از آموزش ارتقاي سطح دانش، آگاهي و مهارتهاي نيروي انساني براي پاسخ دادن به يك نياز است. بنابراین سطح آموزش بايستي متناسب با آن نياز باشد. اگر امروز ارتباط موثر و در هم تنيده بين دانشگاه و صنعت ما وجود ندارد، شايد دليل آن متناسب نبودن محتوا و كيفيت آموزش و در نتيجه نيروي انساني تربيت يافته با نيازهاي صنعت است.

 

وی همچنین بیان کرد: زنجیره صنعت و دانشگاه باید نهادینه شود و نیازهای صنعت موضوعات پژوهشی و تحقیقات در مراکز پژوهش و دانشگاهی قرار بگیرد. کشش بازار باید فشار علم و فناوری را ایجاد کند. از سوي ديگر برخي از صنايع نيز به دليل عدم حركت به سمت نوآوري و تحقيق و توسعه متناسب با تحولات جهاني، بستر مناسبي براي حضور نيروي انساني متخصص و ماهر نخواهد بود.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه شركت هاي دانش بنيان مي تواند خلا موجود در اين زمينه را پر كند گفت:  از سوي ديگر كميت و كيفيت محتواي آموزشي در آموزش عالي بايستي متناسب با نيازهاي اقتصاد دانش بنيان و زيست بوم كارآفريني كشور بروز شده و ارتقا يابد. به نظر می رسد اقداماتی که انجام شده است هنوز نتوانسته در نهادینه کردن زنجیره علم، فناوری و تولید کافی و موفق باشد.

 

انتهای پیام/2

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم