با تلاش متخصصان ایرانی :
فناوری ساخت کیت های سنجش آب بومی سازی شد
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، امروزه در حدود 47 درصد از ماهیان و آبزیانی که در جهان به مصرف انسان می رسد ، از طریق صنعت پرورش آبزیان تولید می شود . بر اساس پیش بینی فائو تا سال 2030 سهم تولیدات آبزی پروری از صید آبزیان پیشی می گیرد. با توجه به افزایش تاثیر فناوری در میزان تولید ماهیان و عدم کارایی روش های سنتی ، ستاد توسعه فناوری های آب ، خشکسالی فرسایش و محیط زیست مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی کرد تا شرکت های دانش بنیان را با فرصت های کاری جدید در حوزه شیلات آشنا کند . بومی سازی پرورش ماهیان در قفس یکی از طرحهای موفقی است که توسط این ستاد راهبری شد . تزریق دانش به این بخش و هدایت نیروی متخصص و شرکت های دانش بنیان به این حوزه باعث شد تا تولید آبزیان با احتساب « پرورش ماهی در قفس » در سال 97 به 490 هزار تن برسد .
یکی از فناوری های موثر در ازدیاد تولید ماهی ، کیت سنجش آب است . میزان کیفیت آب و مواد درون آن ، تاثیر چشمگیری در کیفیت و کمیت ماهیان پرورش یافته دارد . به همین منظور کیت های سنجش جداگانه ای برای پایش کیفیت آب تولید می شود. کیت های سنجش کنترل کیفیت آب شامل کیت های آمونیاک، نیترات، نیتریت، پی اچ و فسفات هستند که دانش فنی تولید آن به صورت کامل در داخل کشور بومی سازی شده است .
کیت های مذکور، برای استفاده در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همچنین جهت استفاده در آکواریوم های آب شور و شیرین کاربرد دارد.
بومی سازی 5 کیت اصلی
بیتا ارچنگی مدیر عامل شرکت پیام آبزیان اروند بیان می کند این شرکت موفق شده تا فناوری 5 کیت کنترل کیفیت آب را بومی سازی کند . این کیت ها قابلیت استفاده هم زمان در آب های شور و شیرین را دارد. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اضافه کرد که واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان توانسته دو کیت جدید برای سنجش غلظت قلیایی آب و همچنین کیت سنجش میزان اکسیژن آب را تولید کند.
محصولات آنها با یک پنجم قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می شود ، با این همه از نظر کیفیت تفاوت چندانی با نمونه خارجی ندارند . مدیر عامل این شرکت اظهار کرد : تیم کاری ما شامل متخصصین و اساتید دانشگاهی هستند ، به همین خاطر محصولات تولید شده از نظر کیفیت بسیار خوب هستند ، اما هنوز موفق به معرفی کامل این محصولات به بازار نشده ایم ، به همین خاطر هنوز واردات محصولات مشابه خارجی بالا است . وی افزود این مسئله نشان می دهد که بازاریابی تا چه اندازه در معرفی محصولات دانش بنیان موثر است و علاوه بر کار علمی باید به جنبه های تجاری کار نیز توجه ویژه داشت .
Send to friends