مهارت‌های شناختی عموم جامعه افزایش می‌یابد

مهارت‌های شناختی عموم جامعه افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 85661
ترویج و توسعه دانش شناختی در میان عموم افراد جامعه یکی از رویکردهایی است که با هدف ارتقای سلامت ومهارت‌های شناختی دنبال می‌شود.

برگزاری رویدادهای ترویجی، شناسایی نوآوری‌ها و حمایت از فناوری‌ها از گام‌هایی است که توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با هدف ارتقای این مهارت‌ها مورد توجه قرار دارد.

بر همین اساس نیز نخستین همایش علوم شناختی و علوم انسانی با محوریت ترویج و توسعه دانش شناختی توسط این ستاد برگزار شد و زمینه را برای آشنایی هرچه بیش‌تر جامعه با این فناوری‌ها به کمک آموزش،  رشد و گسترش تفکر درمیان اقشار مختلف فراهم کرد.

محمود تلخابی دبیر کار گروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به برگزاری این رویداد با هدف آگاهی بخشی به عموم جامعه، از نقش و قلمروی علوم شناختی در حوزه آموزش در جامعه گفت و ادامه داد: دانش شناختی به واسطه گستردگی حوزه های فعالیت و پیوند آن با سایر رشته ها، علم مطالعه بین رشته ای ذهن و مغز برای  توسعه و گسترش تفکر و توجه با بهره گیری از دانش آموزش است.

وی با ارائه تصویری روشن از اهداف و راهبردهای علوم شناختی و کارکردها آن و پیوند این دانش با حوزه آموزش و پرورش برای ارتقا و افزایش توجه و تفکر ، یادآورشد: دانش علوم شناختی با برخورداری از نیم قرن فعالیت ، در سال های اخیر با تحولاتی در حوزه دانش ذهن و مغز روبرو شده است اما برای تهیه نقشه مغز انسان راه طولانی پیش رو است.

 

نقش اثربخش فناوری‌های شناختی در توسعه

تلخابی با اشاره به دستاوردهای دانش علوم شناختی در امر افزایش سرمایه شناختی، ارتقا و توان‌بخشی ذهن و تفکر در جامعه  عنوان کرد: بهره‌گیری از علوم شناختی در حوزه آموزش و پرورش سبب ارتقای ذهن و مغز و تفکر و توجه می شود و با مدد این دانش می توان داده‌های موجود از ذهن را تجربه و تحلیل کرده و راهکارهای اصولی برای بهینه سازی آموزش ارائه داد.

به گفته دبیر کارگروه آموزش شناختی ستاد، دانش و فناوری‌های شناختی علم سازو کار ذهن و مغز است و در حوزه های مختلف از جمله،  پزشکی ، روانشناسی، روانپزشکی ، اقتصاد ، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش دارای کاربردهای سازنده ای است و این دانش در زمینه ایجاد یک ساختار نظام مند آموزشی برای ارتقای  تفکر خلاق و فراشناخت، حل مسائل در سطح جامعه نقش مهمی برعهده دارد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری شناختی| پرورش و تربیت کودکان استثنائی ارتقا می‌یابد
فناوری شناختی| پرورش و تربیت کودکان استثنائی ارتقا می‌یابد
01/04/05 - 12:10
دانش و مهارت‌های توان‌بخشی شناختی ارتقا می‌یابد تا بیماران زندگی بهتری داشته باشند
دانش و مهارت‌های توان‌بخشی شناختی ارتقا می‌یابد تا بیماران زندگی بهتری داشته باشند
00/07/03 - 08:25
اقدامات انجام شده برای ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان چیست؛ آموزش مجازی در دوران کرونا رونق گرفت
اقدامات انجام شده برای ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان چیست؛ آموزش مجازی در دوران کرونا رونق گرفت
00/02/26 - 10:08
بیشتر بخوانیم