با اجرای یک طرح کلان ملی فناور؛
موتورهای کممصرف ساخت داخل صنعت خودروسازی را متحول میکنند
موتور کممصرف تک سیلندر مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 6 و با میانگین قدرتی بین 75 تا 122 اسب بخار با همکاری و مشارکت قطعه سازان بزرگ داخلی، معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا و با تلاش یک شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری آغاز شده و اکنون به ثمر رسیده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تولید خودروهای با مصرف پایین، آلایندگی کمتر و البته توانمندی بالاتری که بتواند معایب موتورهای قبلی را نداشته و جایگزین آنها شود، یکی از چالشها و دغدغههای اصلی و مهم خودروسازهاست.
کشورمان نیز البته این مورد را به صورت جدی مورد توجه قرار داده است به مدد شرکتهای فناور داخلی، با حرکت در این راستا به سوی بومی سازی موتورهای خودرو، همگام و همپای استانداردهای جهانی گام برداشته است.
به گفته مجتبی میر سهیل مدیرعامل توسعه قوای محرکه تیوان،کاهش مصرف سوخت وآلایندگی خودروها، چالشی جدی است که کشور را بر آن داشت تا ساخت موتورهای خودرو را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی آلایندگی و کیفیت، به دست متخصصان بومی آغاز کند
میرسهیل گفت: موتور کممصرف تک سیلندر مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 6 و با میانگین قدرتی بین 75 تا 122 اسب بخار با همکاری و مشارکت قطعه سازان بزرگ داخلی، معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا و با تلاش این شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری آغاز شده و اکنون به ثمر رسیده است.
بهبود شرایط محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف
مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت خانواده موتور یک لیتری 3 سیلندر کممصرف ، با اشاره به توجه جدی بر تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف و همچنین بهبود شرایط محیط زیست با کاهش آلایندههای ناشی از خودروها گفت: نخستین نمونهی تجاری این موتور با پشت سر گذاشتن موفق آزمونهای عملکردی، آلایندگی و مصرف سوخت و نیل به اهداف مدنظر طراحی شده است
این فعال فناور، به ثمر نشستن نخستین قرارداد انتقال فناوری بین ایران و اروپا در سفر دکتر ستاری به وین اتریش در تیرماه 94را دستاوردی منتهی به تحقق این طرح کلان فناور عنوان کرد و گفت: با تحقق این انتقال فناوری، متخصصین داخلی شرکت دانش لازم برای طراحی و ساخت موتورهای با فناوری روز دنیا را در قالب job sharing تعیین شده بین طرف اروپایی و بخش دانشبنیان خصوصی داخلی به دست آوردند.
میرسهیل، به ویژگیهای منحصر به فرد نخستین موتور پرقدرت کم مصرف یورو 6 ساخت کشورمان اشاره کرد و گفت: این موتور مطابق آخرین فناوری روز دنیا طراحی شده است و تولید آن سبب ایجاد جهش 3 دههای فناوری تولید موتور خودرو در داخل کشور خواهد شد.
کاهش چند هزار درصدی مصرف سوختهای آلاینده
به گفته این فعال فناور، متوسط مصرف سوخت این خانواده موتور در بازه 4.5 تا 5 لیتر در 100 کیلومتر است و با راهاندازی خط تولید 250000 دستگاه در سال به میزان 11 میلیارد لیتر مصرف سوخت در طی 10 سال صرفه جویی خواهد شد.
میر سهیل، تسهیل و ایجاد زمینه تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور با توجه به روزآمد بودن بودن فناوری موتور یادشده و لحاظ شدن نیازمندیهای فنی در طراحی را از ویژگیهای این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به سطح آلایندگی موتور یورو6 به کارگیری این موتور نقشی اساسی در کاهش آلایندههای زیست محیطی و بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها خواهد داشت.
همواره یکی از دغدغهها افزایش میزان ساخت داخل موتورها بوده و در این موتور با فناوری بالا این مهم لحاظ شده است. تامین تمامی قطعات اصلی موتور (بلوک،سیلندر، شاتون و ... ) توسط سازندگان داخلی انجام خواهد شد و تولید موتور در بدو تولید و از سال اول با 55درصد ساخت داخل آغاز شده و طی 3 سال به 85 درصد خواهد رسید.
پایان پیام/24
Send to friends