هم‌افزایی بازیگران و ذینفعان اصلی صنعت خودرو افزایش می‌یابد
با کمک برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه خودرو؛

هم‌افزایی بازیگران و ذینفعان اصلی صنعت خودرو افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 34810
دومین نشست شورای راهبری برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه خودرو با موضوع آینده صنعت خودرو، مسیر پیش رو، فرصت ها و چالش ها در معاونت علمی برگزار شد.

 

دومین نشست شورای راهبری برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه خودرو با موضوع آینده صنعت خودرو، مسیر پیش رو، فرصت ها و چالش ها در معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این نشست ذی-نفعان فعال در نهادهای سیاستگذار، فعالین صنعت خودرو، مدعوین دانشگاهی و همچنین سایر بازیگران اصلی این صنعت حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمد نقی‌زاده دبیر برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه خودرو، هدف از آینده نگاری خودرو را برنامه مدیریت تغییر عنوان کرد و گفت: 9 ماه است که در حوزه آینده نگاری خودرو فعالیت می کنیم و چند نماد اصلی برای پیشبرد اهداف آن تعیین شده است.

وی افزود: «ایجاد تغییر و آمادگی برای این تغییرات»، «ایجاد چشم انداز مشترک برای تمام بازیگران این عرصه»، «حمایت و تاثیرگذاری بر ذینفعان این صنعت» و «مدیریت گذار و پشتیبانی» نمادهای تعیین شده برای تحقق این برنامه است.

به گفته نقی زاده، در طول این برنامه، 5 نشست تخصصی در 4 محور اصلی «خودروهای برقی»، «خودروهای خودران»، «مدل های جدید کسب و کار» و «تنظیم مقررات و قاعده گذاری» برگزار و 11 گزارش تخصصی نیز در این زمینه آماده شده است.

وی همچنین بیان کرد: برای پیشبرد اهداف برنامه در یک سال آینده نیز دو فروم بین المللی و دو نشست تخصصی مدنظر قرار گرفته است که فروم اول با همکاری مشارکت کنندگانی از کشور فرانسه در اواخر خردادماه سال جاری و فروم دوم با همکاری مشارکت کنندگانی از کشور اتریش برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه خودرو ادامه داد: برای ترغیب همکاری 36 بازیگر اصلی این عرصه اقدام به «ایجاد یک چشم انداز مشترک از آینده»، «تشکیل کارگروه مشترک»، «تعریف پروژه های مشترک»، «تولید نقشه راه های تخصصی» و «تدوین برنامه دلفی» کرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دو کارگروه در این زمینه تشکیل شد، یکی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگری با معاونت علمی و 4 پروژه مشترک نیز با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف کردیم.

نقی زاده در ادامه عنوان کرد: بازیگران دولتی و حاکمیتی این صنعت شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، شهرداری، بیمه مرکزی و پلیس می شود که در برنامه ملی آینده نگاری خودرو همه این بازیگران نقش خواهند داشت.

به گفته وی، از بازیگران صنعتی این حوزه نیز می توان به شرکت های خودروسازی، شرکت های قطعه سازی، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، واردکنندگان، شرکت های مخابراتی و اپراتورها، ارائه دهندگان خدمات و شرکت های مشاوره مهندسی اشاره کرد.


لزوم حرکت به سمت اجماع نظر و نگاهی راهبردی در حوزه صنعت خودرو

منصور معظمی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این نشست، با اشاره به تهیه گزارشی از وضعیت صنعت خودرو در کشور برای ارائه به مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس این گزارش، سال گذشته 63 میلیارد تومان ارزش تولیدات صنعت خودروی کشور بود و یک میلیون و 570 هزار دستگاه خودرو نیز در کشور تولید شد. 

وی افزود: امسال نیز پیش بینی می شود که یک میلیون و 800 هزار خودرو در کشور تولید شود در حالیکه ظرفیت ایران برای تولید خودرو 2 میلیون و 200 دستگاه است.

معظمی در ادامه بیان کرد: حجم فروش قطعات خودرو 24 هزار میلیارد تومان و حجم سرمایه گذاری در این بخش 12 هزار میلیارد تومان است و حدود 60 رشته مرتبط با صنعت خودرو در کشور وجود دارد.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین تاکید کرد: نیاز است که سند توسعه یافته استراتژیک یا راهبردی برای صنعت خودرو تهیه شود و یک اجماع نظری در این زمینه وجود داشته باشد تا بر اساس این سند، مسیر پیش روی خود را برای رسیدن به اهداف صنعت خودرو مشخص کنیم.

وی، «ایجاد یک نظام تنظیم قوانین و مقررات در صنعت خودرو»، «تغییر جهت افکار عمومی نسبت به این صنعت»، «مشارکت با چند شرکت بین المللی مشخص و محدود»، «تعیین برندهای خودرو»، «تعیین تکلیف مجوزهای صادر شده برای واردات خودرو»، «تعیین تکلیف سهام دو خودروساز بزرگ کشور»، «تهیه نظام نامه ای برای نزدیک شدن مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با یکدیگر» و «ساماندهی واردات خودرو» را از مهم ترین الزامات توسعه صنعت خودرو در کشور دانست.


فناوری اطلاعات و ارتباطات، مکملی اساسی برای آینده صنعت خودرو

همچنین در این نشست، نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشد بی سابقه ارتباطات و اطلاعات در کشور، افزود: قطعا نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده صنعت خودرو بسیار پررنگ است و با توجه به تحولات تکنولوژیک در تمام صنایع، باید ارتباط تنگاتنگی بین صنعت خودرو و آی تی شکل بگیرد.

به گفته جهانگرد، از الزامات رشد صنعت خودرو با کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات، «آینده پژوهی»، «درک روندهای آینده صنعت خودرو از نظر فرهنگی»، «افزایش مشارکت ها در این صنعت» و «انتخاب نوع تکنولوژی» است.  

وی همچنین بیان کرد: در صنعت خودرو سه پارادایم «حمل و نقل مدرن»، «حمل و نقل هوشمند» و «خودروی هوشمند» مطرح است که در هر سه این زمینه ها نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار پر رنگ و ایجاد شبکه در این سه مقوله ضروری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از کندی جذب فناوری در صنعت خودرو، گفت: متاسفانه صنعت خودرو در مقابل فناوری مقاومت می کند و روند جذب فناوری زایشگر در این صنعت بسیار کند است.

 

برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری، گامی به سمت هم‌افزایی و مدل ذهنی مشترک

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی نیز در این نشست، گفت: باید تلاش کنیم موضوعات مدنظر در برنامه ملی آینده نگاری خودرو را به افق و اهدافی که در آینده داریم نزدیک کنیم. ضروری است که این کار را با وجود همین مشکلات موجود انجام دهیم؛ زیرا مشکلات فعلی صنعت خودرو را نمی توان به یک باره از بین برد.

وی افزود: در مورد آینده صنعت خودرو باید جامع محور حرف بزنیم و عمل کنیم و در کنار مشکلات موجود به دنبال آینده بهتر برای این صنعت باشیم. مثل بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی و بالا بردن سطح ایمنی خودروها.

به گفته الیاسی نباید انتظار داشته باشیم که تمام مشکلات رفع شود بعد ما بتوانیم برای آینده این صنعت فکر و برنامه ارائه کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: در برنامه آینده نگاری صنعت خودرو باید به دنبال بسیج بازیگران این صنعت باشیم و سعی کنیم گفتمان این صنعت را توسعه داده و خلق جامعه دانشی در این حوزه را پیگیری کنیم.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم