دستگاه کیت پیشرفته لیزر ارائه شد
به منظور یادگیری و پژوهش؛

دستگاه کیت پیشرفته لیزر ارائه شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34667
کیت پیشرفته لیزر یک کیت آموزشی و پژوهشی است که از آن می‌توان جهت آموزش لیزر و انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه لیزر استفاده کرد.


کیت پیشرفته لیزر یک کیت آموزشی و پژوهشی است که از آن می‌توان جهت آموزش لیزر و انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه لیزر استفاده کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محققان داخلی در کشور به منظور فعالیت در دو بخش آموزش و پژوهش در حوزه لیزر دستگاهی با عنوان "کیت پیشرفته لیزر" ارائه کردند، به واسطه این کیت پیشرفته به طور کامل لیزرهای نیمه هادی و حالت جامد به صورت عملی آموزش داده می‌شوند و مواردی که قبلاً دید عملی برای آن‌ها وجود نداشت به صورت عملی نمایش داده خواهند شد.
همچنین به واسطه این لیزر پیشرفته، مواردی چون لیزر پیوسته، لیزر پالسی، لیزرهای نیمه هادی، لیزرهای حالت جامد، نحوه موازی کردن نور لیزر نیمه هادی و خنک‌سازی لیزر و مواد متعدد دیگری به صورت عملی آموزش داده خواهند شد.
با توجه به دسترس بودن چندین طول موج برای کاربر، می‌توان از این لیزرها در پروژه‌های پژوهشی نیز استفاده کرد. برخی از کاربران این نوع لیزر در مورد این مسئله دید کافی و جامع ندارند و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از این لیزر در حوزه پژوهش نیز استفاده می‌کنند.
این کیت دربرگیرنده لیزر و طول موج‌های مختلفی است و ازآنجایی‌که همه قطعات روی یک ریل قرار دارند می‌توان به دلخواه از هر کدام استفاده کرد.
لیزر نیمه هادی به کاررفته در این کیت پیوسته و لیزرها رمونیک اول و دوم nd:yag پالسی هستند، همچنین لیزر نیمه هادی به کاررفته در این کیت از نوع لیزرهای پیوسته با توان پیشینه 5 وات و طول موج مرکزی 808 نانو متر است. نور لیزر نیمه هادی در دو جهت واگرا است، از این رو از دو لنز استوانه‌ای با فواصل کانونی متفاوت جهت موازی کردن نور لیزر نیمه هادی استفاده‌شده است.
لیزر هارمونیک اول در این کیت با طول موج 1064 نانو متر دارای توان پیشینه 300 میلی وات و پهنای پالس 3 نانو متر است. منبع تغذیه این لیزر نیز جریان و ولتاژ لیزر نیمه هادی را تأمین کند، همچنین این منبع تغذیه ولتاژ لازم به منظور خنک‌سازی لیزر نیمه هادی و لیزرهای حالت جامد را فراهم می‌کند. منبع تغذیه به گونه ای طراحی‌شده است که به صورت خودکار ایمنی لیزر را در نظر بگیرد، برای مثال اگر جریان بیش از حد متعارف به مصرف‌کننده ( لیزر نیمه هادی) برسد سیستم به صورت خودکار اخطار می‌دهد و تازه آسیب به لیزر را نمی‌دهد.
کاربرد کیت پیشرفته لیزر در دو بخش آموزش و پژوهش
این محصول در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی کاربرد دارد. هر کدام از این دو کاربرد، زمینه‌های مختلفی را در برمی‌گیرند به طور مثال در قسمت آموزش در لیزرهای نیمه هادی، مواردی چون واگرایی لیزرهای نیمه هادی و نحوه موازی کردن نور آن‌ها به صورت عملی نمایش داده می‌شود. همچنین لنزهای استوانه و کروی که هر کدام کاربردهای متفاوتی در این کیت دارند معرفی می‌شود.
در قسمت پژوهش نیز، بیشتر کاربرد دستگاه در حوزه اپتیکی بایو است. به دلیل اینکه در این مجموعه از سه نوع لیزر متفاوت استفاده‌شده است، کاربر می‌تواند با استفاده از این سه طول موج و توان‌های متفاوت، برهمکنش نور با ماده را انجام دهد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم