استفاده  نابرابر از «آی سی تی » سبب ایجاد شکاف دیجیتال در کشور می‌شود
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی؛

استفاده نابرابر از «آی سی تی » سبب ایجاد شکاف دیجیتال در کشور می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34005
فقیهی با تأکید بر اهمیت موضوع شکاف دیجیتال در کشور گفت: عدم دسترسی عمومی به زیرساخت‌های مرتبط در حوزه ict یکی از دلایل اصلی، معضل شکاف دیجیتال در کشور است.



فقیهی با تأکید بر اهمیت موضوع شکاف دیجیتال در کشور گفت: عدم دسترسی عمومی به زیرساخت‌های مرتبط در حوزه ict یکی از دلایل اصلی، معضل شکاف دیجیتال در کشور است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی؛ با اشاره به وجود شکاف دیجیتال  بین جوامع شهری و روستایی بیان کرد: ازآنجاکه در کشورهای درحال‌توسعه امکانات در بین شهرها و روستاها به‌صورت برابر توزیع نشده است، متأسفانه شکاف دیجیتال میان  جوامع و نسل‌ها مشهود است. 
فقیهی با اشاره به یکی دیگر از تبعات این معضل اجتماعی بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که در راستای  نابرابری دسترسی در حوزه  ict  با آن روبرو می‌شویم، موضوع  اشتغال بین جوامع شهری و روستایی است،  به این منظور که به دلیل سطح سواد  نامتوازن در شهرها و روستاها، سواد دیجیتالی برای دسترسی به خدمات و زیرساخت‌های حوزه ict وجود ندارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی؛ گفت: با توجه به آمارهای موجود در دنیا،  وضعیت اشتغال در حوزه ict به‌ویژه در بخش بانوان رو به افزایش است.
وی در ادامه با استناد بر اساس استانداردهای ict در جهان ادامه داد: با نگاهی موشکافانه درمیابیم، که  مبنای استاندارد ISIC بر اشتغال در شرکت‌های ICT استوار است، ممکن است یک شرکت ICT وجود داشته باشد که در آن خانم‌ها در بخش‌های مرتبط با حوزه‌هایی نظیر مالی، فروش، حسابرسی و یا حتی خدمات دیگر مشغول باشند پس مبنای اشتغال آن‌ها بر پایه تخصصشان صورت نمی‌گیرد. 
فقیهی بابیان اینکه اشتغال خانم‌ها در سطح تخصصی حوزه ICT در کل دنیا روند نزولی داشته است گفت: از سال  2006 تا 2016  در بخش اشتغال بانوان در حوزه ICT شاهد روند نزولی بوده‌ایم، به‌طوری‌که فرصت اشتغال زنان در سال ۲۰۰۶ در عرصه ICT از ۲۲.۵ درصد به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است؛ انتظار این است که فرصت‌های شغلی برای زنان در کشورهای اروپایی بیشتر باشد، که در بخش فناوری این فرصت‌ها کمتر شده است.
وی افزود: در حال حاضر، شمار بانوان متخصص در شاخه‌های تحلیل‌گر سیستم، برنامه‌نویس، وب دیزاینر و طراح وب بسیار کاهش‌یافته است که از پیامدهای همین موضوع است.
فقیهی با اشاره به اینکه آموزش‌ها، زنان را در این کشورها کمتر به‌سوی کد نویسی و تخصص‌های فناوری اطلاعات سوق می‌دهد، افزود: یکی دیگر از دلایل بخش آموزش‌های غیررسمی است، که افراد را برای ورود به بازارهای کاری دیگری توانمند می‌کند و در این بخش خلاءهایی ایجاد شده است.
دبیر ستاد توسعه ICT و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه باید متناسب با توسعه کشور به نیازمندی‌های زنان توجه کنیم، خاطرنشان کرد: باید برای توانمندسازی زنان و ارائه آموزش صرفاً از کاراکترهای مردانه استفاده نکنیم و مسائل فرهنگی را نیز با همدلی سازمان‌های مرتبط مانند وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، ارشاد و ارتباطات و فناوری اطلاعات با راهکارهای اساسی این حوزه برطرف کنیم.
فقیهی با تأکید بر اینکه موضوع شکاف دیجیتال دلایل متعددی دارد گفت: اولاً در حوزه آموزش فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه به دلیل اینکه دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه تازه می‌بایست دوره های تخصصی حوزه ict  را بگذرانند تا بتوانند وارد بازار کار شوند لذا خیلی عقب هستیم، درس‌ها و سرفصل‌های درون دانشگاه‌ها نیازمندی‌های بازار را به‌طورقطع فراهم نمی‌کنند و تقویت آموزشگاه‌های خارج دانشگاهی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است .
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم