سخن رهبری درباره معاونت علمی
جهش تولید
امروز : شنبه 02 بهمن 1400
  • 1400/08/12 - 09:58
  • 146
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

طرح کلان ملی فناوری؛ اتوبوس­‌های برقی ایران­‌ساخت به خیابان­‌ها می­‌آیند

در ادامه پیشرفت‌های فناورانه سال­ های اخیر حوزه حمل­ و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است 200 دستگاه از این اتوبوس ­­ها به تولید انبوه برسند.

 

چندی پیش بود که  با مشارکت مستقیم 5 شرکت دانش‌بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی ­شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهم­نامه ­ای برای تولید 200 دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.

 

مزایای مهم این طرح

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت حدود 185 هزار دلار، تقریبا معادل 50درصد قیمت محصول بر اساس پیش‌نویس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جممله  کاهش مصرف و پرداخت 165 هزار دلار، تقریبا بیش از 50درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده 12، کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدم­نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی است.

ضمن آن­که این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح 75درصد داخلی‌سازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله بر اساس تست نمونه‌های مختلف کمک می ­کند.

 

بومی­ سازی 75درصد قوای محرکه الکتریکی

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون­ شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط­ زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری آغاز شد.

در این پروژه که 75درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر‌ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به 200 دستگاه است، برای 100 نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

  • گروه خبری : اخبار,اسلایدر,مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان,معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری
  • کد خبر : 78598
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب رنگ

اندازه فونت