وقتی ایده‌ای دارید باید به کجا مراجعه کنید؟

وقتی ایده‌ای دارید باید به کجا مراجعه کنید؟


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 34153
مدیر مرکز شتاب دهی نوآوری معاونت علمی فعالیت دارد، با تشریح مأموریت ها و اقدامات این مرکز گفت: هرکسی سؤال کرد با ایده نو خود به کجا مراجعه کند؟


مدیر مرکز شتاب دهی نوآوری معاونت علمی فعالیت دارد، با تشریح مأموریت ها و اقدامات این مرکز گفت: هرکسی سؤال کرد با ایده نو خود به کجا مراجعه کند؟ پاسخ در وحله اول حضور در رویدادهای آموزشی ترویجی یا آخر هفته‌ای هست و اگر ایده به پختگی رسیده باشد مراجعه به شتابدهنده مفید خواهد بود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدعلی هزاوه مدیر مرکز شتاب دهی نوآوری معاونت علمی با اشاره به چگونگی شکل گیری این مرکز گفت: کشور ما چند موج را در سال‌های گذشته طی کرد. موج نخست سیاست‌های توسعه علمی بود که در کشور اتفاق افتاد و نهایت منجر به جهش‌های علمی و فناوری شد. کسب جایگاه مناسبی در تولید علم یکی از دستاوردهای این سیاست‌های علمی فناوری در موج نخست بود.
وی بیان کرد: موج دوم سیاست‌های دیگری بود که منجر به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان شد. سیاست‌های توسعه فناوری که علم‌های ایجاد شده را به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کرد که دستاوردهای علمی در سال‌های گذشته تجاری شد. این موج منجر به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد، پارک‌های علم و فناوری و همچنین مراکز رشد شد.
هزاوه موج سوم را توسعه اقتصاد بر مبنای نوآوری و توسعه زیست‌بوم نوآوری دانست و افزود: این موج منجر به ایجاد شرکت‌های نوپایی می‌شود که ارزش‌افزوده بالایی خواهند داشت. در این موج روحیه کارمندی باید به کارآفرینی مبتنی بر نوآوری تبدیل شود.
وی ویژگی‌های زیست‌بوم نوآوری را شامل رشد سریع مبتنی بر دانش، خلاقیت و نوآوری دانست و ادامه داد: اکوسیستم خود ایجاد شونده است و خود رشد پیدا می‌کند. زیست‌بوم استارتاپی نوآوری موضوعی دستوری نیست. بلکه نقش‌آفرینان مختلفی دارد که دولت یکی از آنهاست، دانشجویان و کارآفرینان از نقش‌های اصلی این حوزه هستند. سرمایه‌گذاران، شتابدهنده ها، رویدادهای کارآفرینی و غیره از اجزای دیگر این زیست‌بوم هستند. اما در نتیجه خروجی آن ایجاد شرکت‌های نوپا با ارزش‌افزوده بالا خواهد بود.
به گفته مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی ، در راستای همین موج سوم بود که معاونت علمی مرکز شتابدهی نوآوری را ایجاد کرد. دغدغه اصلی این بود که این مرکز فضای مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی را توسعه داده و در دل دانشگاه‌ها و نخبگان کشور نفوذ کند. اقدامات اجرایی این مرکز بر عهده پارک فناوری پردیس معاونت علمی قرار گرفت.
وی توضیح داد: از طریق اساسنامه مصوب در معاونت علمی وظایفی بر عهده مرکز شتاب دهی نوآوری گذاشته شده است که از جمله آنها حمایت از برگزاری رویدادهای کارآفرینی، حمایت از ایجاد واحدهای شکل‌گیری و شکل‌دهی (که کمک می‌کنند تیم‌ها شکل بگیرند)، ایجاد و توسعه و پذیرش شتابدهنده ها، فراهم آوردن حمایت‌های قانونی برای رشد محسوب می‌شود.
 
قدم‌های ترویج و فرهنگ‌سازی
هزاوه با اشاره به این که سال 93 مرکز شتابدهی نوآوری تأسیس شد، گفت: از همان ابتدا دو سرفصل کاری در این مرکز در نظر گرفته شد، یکی بحث ترویج و فرهنگ‌سازی بود. این هدف به این منظور در نظر گرفته شد تا این مرکز بتواند پارادایم ها را تغییر داده و کارآفرینی مبتنی بر نوآوری را ترویج کند. بهترین مکانیزم برای این ترویج حمایت از برگزاری رویدادهای کارآفرینی تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: پس از آن که تمرکز به سمت ترویج و فرهنگ‌سازی این عرصه سوق پیدا کرد، بهترین مدل برای کمک به ایجاد استارتاپ ها را شکل‌گیری شتابدهنده ها دانستیم. پس از همان روز نخست از طریق تعیین و اجرای سیاست‌های حمایتی برای ایجاد و توسعه شتابدهنده‌ها تلاش کردیم.
مدیر مرکز شتاب دهی نوآوری بیان کرد: در طول این چند سال این مرکز موفق به حمایت از 209 رویداد کارآفرینی شده است. در این رویدادها که در 50 شهر از 28 استان کشور برگزار شده است، حدود 17 هزار نفر شرکت کرده‌اند. این افراد با مهارت‌های کارآفرینی آشنا شده و آن را تمرین کرده‌اند.
وی ادامه داد: در سال‌های نخستین این رویدادها به تعداد کمی در کشور برگزار می‌شد و محدود به چند مدل و چند برگزار کننده بود. اما مرکز شتابدهی نوآوری به توسعه این رویدادها کمک کرد. به این صورت در شهرهای مختلف افراد بیشتری در این رویدادها درگیر شدند و به دنبال آن افراد بیشتری هم توانستند در چنین رویدادهایی حضور پیدا کنند.
هزاوه تاکید کرد: مرکز شتابدهی نوآوری به عنوان نماینده دولت وارد بخش اجرا نمی‌شود. این رویدادها و شتابدهنده ها را دولت برگزار نمی‌کند و همه را بخش خصوصی، گروه‌های دانشجویی، انجمن‌ها و غیره برگزار کرده‌اند.
 
داستان شتابدهنده
به گفته مدیر مرکز شتاب دهی نوآوریمعاونت علمی ، در انتهای همه فعالیت‌های این مرکز، هدف اصلی ایجاد استارتاپ های نوپا است. به این استارتاپ ها استارتاپ های پایدار گفته می‌شود. به‌صورتی که ضریب شکست آنها کمتر شده و احتمال موفقیت آنها بیشتر می‌شود.
وی بیان کرد: در داستان شتابدهنده از مفهوم استاد و شاگردی ایده گرفته شده است. شتابدهنده ها با مکانیزمی مانند فراخوان و بررسی نهایی تیم‌هایی که در آن پتانسیل‌های قابل‌توجهی وجود دارد را پیدا می‌کنند. این تیم‌ها وارد دوره شتابدهی می‌کنند و در طول این مدت برخی سرفصل‌های اصلی خدمات را به تیم‌ها ارائه می‌دهند. این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود.
هزاوه توضیح داد: قدم اول ارائه فضای کاری است که با توجه به موضوعیت هر شتابدهنده فضای کاری مختلفی متناسب با موضوع ارائه می‌شود. پس از آن آموزش‌های متعددی در طی چند دوره به تیم‌ها ارائه می‌شود. این آموزش‌ها در راستای کارآفرینی و کسب‌وکار است. سرمایه اولیه از سوی شتابدهنده مهیا می‌شود. مربیان با تجربه تجربیات خود را به تیم‌ها منتقل می‌کنند. در نهایت تیم‌ها باید بتوانند خود را به سرمایه‌گذاران عرضه کنند. فرصتی که شتابدهنده برای آنها فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: در انتها اگر تیم‌ها بتوانند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند و تبدیل به شرکت بشوند، شتابدهنده در ازای خدماتی که در طول این مدت ارائه کرده درصدی از سهام شرکت را دریافت می‌کند.
مدیر مرکز شتاب دهی نوآوری معاونت علمی مهمترین ویژگی این نوع از کارآفرینی را این‌چنین بیان کرد
که در اینجا هرسه گروه تیم و سرمایه گذار و شتابدهنده در سود و زیان شرکت سهیم هستند. کسی به کسی بدهکار نیست. با هم موفق شده و با هم شکست می‌خورند.
وی با اشاره به این که اکنون 26 شتابدهنده در کشور موفق به اخذ تأییدیه از سوی این مرکز شده‌اند، گفت: این تعداد شتاب دهنده با اشتغال‌زایی برای 500 نفر در شهرهای تهران، البرز، اصفهان، یزد، کرمانشاه و مشهد شکل گرفته‌اند. البته از استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، اردبیل و قم درخواست‌هایی برای ایجاد شتاب دهنده‌ها دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی است.
هزاوه تاکید کرد: ما معتقدیم بحث کارآفرینی مبتنی بر نوآوری باید ترویج پیدا کند. باید جوان‌ها و دانشجوها این فضا را بیشتر بشناسند. دانش آموزان به تناسب سن خود با این فضا آشنا شوند. حتی خانواده‌ها با نمونه‌ها و خروجی‌های موفق آشنا شوند.
وی در آخر بیان کرد: هرکسی سؤال کرد با ایده نو خود به کجا مراجعه کند؟ پاسخ در وحله اول حضور در رویدادهای آموزشی ترویجی یا آخر هفته‌ای هست و اگر ایده به پختگی رسیده باشد مراجعه به شتابدهنده مفید خواهد بود.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم