ایجاد مراکز فناوری بین ایران و چین سرعت می‌گیرد
در نخستین جلسه کارگروه فناوری ایران و چین عنوان شد؛

ایجاد مراکز فناوری بین ایران و چین سرعت می‌گیرد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35694
نخستین جلسه کارگروه فناوری ایران و چین در معاونت علمی و با حضور هیاتی از وزارت علوم و فناوری چین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.


نخستین جلسه کارگروه فناوری ایران و چین در معاونت علمی و با حضور هیاتی از وزارت علوم و فناوری چین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه کمیته راهبری علم و فناوری سال گذشته در کشور چین برگزار شد و امسال نخستین جلسه کارگروه علم و فناوری ایران و چین برای پیشبرد موضوعات کمیته و افزایش همکاری های دو کشور در ایران برگزار شد.
در این جلسه با اشاره به سفر رییس جمهور کشورمان به چین و دیدار با رییس جمهوری خلق چین بر افزایش همکاری های علم و فناورانه بین دو کشور تاکید شد تا موضوعات جدیدی برای همکاری های دو کشور تعریف شود.
امیر ذاکری نماینده دفتر تعاملات علم و فناوری معاونت علمی در این جلسه با اشاره به وضعیت علم و فناوری در ایران، گفت: معاونت امور بین الملل معاونت علمی به مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری تغییر کرد و این تغییر اسم همراه با تغییر ساختار بوده و بر اساس این تغییر صورت گرفته، اقدامات با هم افزایی و قدرت بیشتری پیش خواهد رفت.
وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات این مرکز تعامل با نخبگان ایرانی خارج از کشور است که این اقدامات در ادامه «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» تهیه شده در معاونت علمی به صورت جدی تری پیگیری خواهد شد.
ذاکری در ادامه با اشاره به گسترش استارتاپ ها در کشور در چند سال اخیر، تصریح کرد: در سال های اخیر مقیاس استارتاپ های فناورانه کشور بزرگ تر شده است و در حال حاضر استارتاپ های بزرگ و موفقی در سطح بین المللی داریم که فعالیت های اقتصادی بزرگی دارند.
به گفته وی، امروز همه بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور در کنار استارتاپ های موفق حضور دارند و اکوسیستم پویا و نوآورانه ای در کشور شکل گرفته است.

ایجاد مراکز فناوری بین ایران و چین ضروری است
جیانینگ چای معاون مدیر کل بخش همکاری های بین المللی وزارت علوم و فناوری چین نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت راه اندازی مراکز فناوری بین ایران و چین، گفت: ایجاد مراکز فناوری و نوآوری بین ایران و چین یک ضرورت است و باید شرایط تشکیل تعداد بیشتری از این مراکز را فراهم کنیم.
وی افزود: یکی از مهم ترین اولویت ها بین دو کشور در روابط علمی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری بیشتر در زمینه فناوری خواهد بود.
به گفته چای، تاکنون روابط فناوری بین ایران و چین در سطح خوبی بوده و همین همکاری ها می تواند زمینه مناسبی برای افزایش همکاری های دو کشور فراهم کند.
معاون مدیر کل بخش همکاری های بین المللی وزارت علوم و فناوری چین همچنین بیان کرد: در دیدار روسای جمهور ایران و چین بر توسعه روابط علمی و فناورانه دو کشور تاکید شده و امیدواریم توسعه روابط علمی بین دو کشور، ایران و چین را به هم نزدیک تر کند.
یکی از اهداف این جلسه، ایجاد فرآیند اجرایی شدن تفاهم‌نامه در زمینه پروژه‌های مشترک تحقیقاتی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری چین بود. این تفاهم‌نامه در حضور روسای جمهور دو کشور در اردیبهشت 1397 در شهر چینگ‌دائو امضاء شد.
چای ادامه داد: در حال حاضر و در ادامه سیاست توسعه علمی چین، کشور ما با 150 کشور حدود 112 قرارداد همکاری فناورانه امضا کرده است.
معاون مدیر کل بخش همکاری های بین المللی وزارت علوم و فناوری چین، همچنین تصریح کرد: 10 نفر از نخبگان و دانشجویان ایرانی برای انجام تحقیقات و پژوهش های علمی در چین حضور دارند که امیدواریم شرایط برای حضور تعداد بیشتری از نخبگان و اساتید کشور باستانی و تاریخی ایران در چین فراهم شود.
در ادامه این جلسه موضوعات مختلفی چون«افزایش همکاری دو کشور در زمینه پارک های علمی و فناوری کشور و اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری دو کشور در زمینه پارک فناوری و برگزاری کارگاه هایی برای این همکاری»، «اجرایی شدن تفاهم نامه همکاری پروژه های مشترک تحقیقاتی» و «دعوت از شرکت ها و نهادهای علمی و فناوری چینی به همکاری در نمایشگاه INOTEX» مطرح شد.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم