حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس
خرازی در همایش ملی آموزش عنوان کرد:

حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34158
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح‌های پژوهشی و جهت‌دهی به آینده



دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح‌های پژوهشی و جهت‌دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدکمال خرازی  دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و محققان برگزار شد با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، اظهار کرد: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته‌های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را بدنبال خواهد داشت.

تعامل رشته‌های مختلف برای مطالعه مغز
خرازی  با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطر نشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد بلکه از طریق تعامل رشته¬های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم و نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ادامه داد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها  تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد.

یادگیری مغز از بدو تولد
خرازی با اشاره  به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده است، بطوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات  علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، بیان کرد: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.

حمایت از توسعه علوم شناختی
دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است ابراز کرد: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
 وی همچنین عنوان کرد: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش اموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، و ارایه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
خرازی درخاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل شود که منجر به شکوفایی استعداد ها شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم