صرفه جویی نکنیم خاموشی می‌آید

صرفه جویی نکنیم خاموشی می‌آید


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35303
*فروغ مسلم زاده


*فروغ مسلم زاده
تحرکات اجتماعی و سکونت افراد در کنار آب نشان می‌دهد، هر جا آب باشد تمدن‌ها شکل‌گرفته و جمعیت ساخته می‌شود، امروزه در حاشیه سواحل جنوبی شاهد جمعیتی از افراد ساکن هستیم که دلخوش به آب شیرین چاه‌ها وسدها در حال گذران زندگی‌اند اما غافل از محدودیت منابع آب شیرین چشم به دریا این اندوخته بی‌پایان دوخته‌اند ، درحالی‌که خشکسالی و کاهش بارش‌های فصلی به‌شدت کشور ما را آزار می‌دهد و زنگ خطر بی‌آبی با خشک شدن یکی پس از دیگری سدهای کشور به صدا درآمده است و صنایع آب بر همچنان در حال تاخت وتازو تولید نیم‌بندی هستند.
تولیداتی که شایدضرروی زیان آن بیش از فواید ومحاسناتش بوده و نقش مهمی هم در صادرات و ارزآوری برای کشور ندارند.
در حوزه کشاورزی هم کشت‌های سنتی و فله‌ای موجب نابودی سفره‌های زیرزمینی و ایجادفروچاله ها در اطراف زمین‌های کشاورزی و منابع برداشت آب‌شده است، قنات‌ها خشکیده و رودخانه‌ها از بین رفته‌اند.
اما هنوز برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و مصارف غیرضروری آب در کشور حرف اول را می‌زند و صنایع هم پیشتاز مصارف صنعتی و آلودگی‌های زیست‌محیطی شده‌اند.
در کنار همه این مشکلات و بحران آب ، نگاه‌ها به سمت دریا کشانده شده ، استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها برای شیرین سازی آب دریا و رساندن آب به صنایع آب‌برو کشاورزی زیان ده  سنتی و.... که همگی نشان از سو مدیریت بر منابع آبی کشوراست؛ منابعی که دیر یا زود روبه افول بوده و نیازمند اقدامات جدی و ضرب‌الاجلی برای جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی است. خشکی سدها در پاییز و زمستان امسال کاهش شدید نزولات جوی در تمامی کشور نشان از تابستانی گرم و خشک و کشاورزی بی‌رونق دارد .
دغدغه‌ای که بیش از همه آزاردهنده است شتاب‌زدگی درراه اندازی و احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در حاشیه سواحل خلیج فارس، مکران ودریای عمان توسط دولت با مشارکت بخش خصوصی است، بازهم شتاب‌زدگی و کار غیرکارشناسی در سال‌های بعد منجر به نابودی دریا و اکوسیستم ابزیان دریایی شده وانچه نصیب مان می‌کند تلی از خاکسترهای شور و نمک‌های مضر دریاست.
سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌شیرین‌کن‌ها یکی از مواردی است، که امروزه با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشور مدنظر دولت مردان کارشناسان زیست محیطی کشور قرارگرفته و بی‌آنکه توجهی به مضرات و خسارت‌های برجای‌مانده ازاین صنعت آبی داشته باشند.
درحالی‌که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل بی‌آبی 40میلیون مترمکعب آب را برای مصارفشان شیرین می‌کنند واین میزان در کشور ما 60میلیون مترمکعب است ونشان می‌دهد بازهم در این بخش مصرف بالاست و راه درست مصرف کردن و مدیریت منابع را هنوز هم نمی‌دانیم .
*کارشناس حوزه دریا

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم