فناوری لیدار در لیزر چه کاربردی دارد؟

فناوری لیدار در لیزر چه کاربردی دارد؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34960
فناوری لیدار مشابه اصول رادار کار می‌کند، که بعضی‌اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی بین لیدار و رادار درواقع نوع طول‌موج‌های تابشی مورداستفاده است. رادار از طول‌موج‌هایی در ناحیه رادیویی استفاده می‌کند درحالی‌که لیدار طول‌موج‌های لیزری بکار می‌برد.


فناوری لیدار مشابه اصول رادار کار می‌کند، که بعضی‌اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی بین لیدار و رادار درواقع نوع طول‌موج‌های تابشی مورداستفاده است. رادار از طول‌موج‌هایی در ناحیه رادیویی استفاده می‌کند درحالی‌که لیدار طول‌موج‌های لیزری بکار می‌برد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ روش متداول برای تعیین کردن فاصله تا یک جسم یا سطح استفاده از پالس‌های لیزری است. مانند فناوری رادار که از امواج رادیویی استفاده می‌کند و فاصله تا جسم با اندازه‌گیری اختلاف‌زمانی بین ارسال پالس و دریافت پالس بازتابی تعیین می‌کنند. لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه‌وتحلیل نور منعکس‌شده، فاصله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.
طیف‌سنجی لیزری جذبی به‌صورت لیدار، با لیدار کوک پذیر برای گاز co2 انجام گرفت و برای گاز sf6 نیز تست شد، در ادامه کار تجهیزات طیف‌سنجی فرو کست القی لیزری یا libs، طیف‌سنجی فلوئوروسانس و طیف‌سنجی فوتو آکوستیک در آزمایشگاه لیزر دانشگاه پلی‌تکنیک ساخته شد و از آن برای بررسی گازها و نیز بافت‌های سرطانی بهره گرفته شد.
بر اساس این گزارش؛ دور سنجی بر دو نوع است؛ دور سنجی فعال که برای تشخیص آلودگی رادیواکتیو کاربرد دارد و دور سنجی غیرفعال که در آن، دوربینی طیف جذبی گازهای مختلف را نسبت به پس‌زمینه تشخیص می‌دهد و وجود این نوع گازها در اطراف مکان موردنظر نشان می‌دهد این فرایند به‌صورت کیفی صورت می‌گیرد.
اگر برای شناسایی گونه‌های مختلف رادیو ایزوتوپ‌ها در یک توده گازی قرار داشته باشند، ناگزیریم از آشکارسازهای هسته‌ای مانند فاسویچ استفاده کنیم. تشخیص میزان فاصله، نسبت دقیق گازها و درنهایت محاسبه دوز تعادلی از طریق لیدار جذب تفاضلی امکان‌پذیر می‌شود. اختراع مذکور شامل ترکیب یک لیدار فاسویچ و یک لیدار جذب تفاضلی dilaاست.
فناوری لیدار در زمین‌شناسی، باستان‌شناسی، زمین‌شناسی، لرزه‌سنجی، جنگل‌داری، ارزیابی فاصله دور و فیزیک هواشناسی کاربرد دارد، کاربرد لیدار شامل ALSM (لیزر هوابرد نگاشت ردپا)، ارتفاع سنجی به‌وسیله لیزر یا لیدار برای تهیه «نقشه عوارض نما» است. اسم مخفف دیگری به شکل «LADAR» (آشکارسازی لیزر و مسافت یابی) معمولاً درزمینهٔ نظامی استفاده می‌شود. واژه رادار لیزری، نیز استفاده می‌شود اگرچه لیدار از ریزموج با امواج رادیویی استفاده نمی‌کند که برای رادار تعریف‌شده است.
تولید گرافن و گرافن اکسایدرد محیط نیتروژن مایع صورت گرفته است. این فرایند در محیطی بسیار سرد، حدود منفی 200 درجه صورت می‌گیرد. یک بلوک کربنی را که به‌وسیله لیزر مشخصات پرتودهی و طول پالس آن تک لایه‌های گرافن از بلوک گرافینی کنده می‌شود. این روش در نوع خودداری کیفیت بسیار بالینی بوده است و آلاینده کمتری نسبت به روش‌های دیگر ایجاد می‌کند.
گرافن اکساید به‌وسیله لیزر دایود، نانو ذرات لیزری به‌عنوان داروس ترکیبی برای درمان سرطان نیز  کاربرد دارد.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم