19 طرح کلان ملی در صنعت راهبردی با موفقیت انجام شد
صنعت راهبردی از طریق سرریز دانش و نوآوری میتواند بهعنوان موتور محرک و پیشرانی قابل اعتنا در بومیسازی و انتقال فناوری کارکرد داشته باشد. این صنعت بهعنوان زیربنای رشد و توسعه اقتصادی جایگاه ویژهای در دکترین امنیتی و توسعه مبتنی بر نوآوری ایفا میکند.
در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش میکند راه را برای ورود نوآوریها به حوزه صنایع راهبردی با ایجاد بستری برای به کار بستن قابلیتهای فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت هموار کند. مرکز طرحهای کلان ملی فناوری اقدام به شناسایی و حمایت از طرحهای فناورانه در این حوزه در بخشهای اصلی صنایع هوایی و سایر صنایع مرتبط کرده است.
ایجاد هم افزایی و هماهنگی
طرحهای کلان ملی فناوری راهگشایی برای ورود محصولات دانشبنیان و خلاق با کیفیت به بازارهای داخلی و بینالمللی هستند. طرحهای کلان ملی فناوری از ویژگیهای بارزی مانند اثربخشی ملی، منطقهای و بینالمللی، ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین سازمانهای دولتی و خصوصی برای انجام طرحهای راهبردی و اقتدار آفرین، تجاریسازی تحقیقات کاربردی با سطوح فناوری بالا و کارآفرینی فناورانه برخوردارند.
از مجموع 20 طرح حمایت شده از زمان آغاز به کار مرکز طرحهای کلان ملی فناوری، تمامی آنها در بازه زمانی سالهای 1392 تا 1400 مورد حمایت قرار گرفتهاند. مجموعاً در حدود ۱۸۹ میلیارد تومان اعتبار بهمنظور حمایت از طرحها مصوب شده است که از این میزان رقمی در حدود 83 میلیارد تومان سهم معاونت بوده است.
همچنین به واسطه پیشرفت پروژه و شاخصهای کلیدی عملکرد تعیین شده، تاکنون اعتباری در حدود 55 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده و پیشرفت مالی 66 درصد رخ داده است.
19 طرح موفق
بررسی نسبت توزیع ریالی طرحها نشان میدهد که از مجموع 189 میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش صنایع هوایی با رقمی در حدود 115 میلیارد تومان بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.
بیش از 97 درصد از حجم ریالی طرحهای سرمایهگذاری شده یعنی 19 طرح در این حوزه تاکنون با موفقیت همراه بودهاند. پرنده دریایی 6 نفره دوزیست در سال 1391 و هواپیماهای فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد در سال 1392 برای شرکت هوافضا درنا تهران برخی از طرحهای کلان ملی هستند که خاتمه یافتهاند.
در برخی فعالیتها از قبیل آموزش خلبانی، گردشگری و باشگاههای هوانوردی و یا استفاده شخصی، هواپیمای فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد مورد استفاده است.
هواپیمای دوزیست نیز اصولا به دلیل دوزیست بودن آن و قابلیت نشست و برخاست از روی باند، چمن، رودخانه، سد، دریاچه و یا دریا محدودیتی به باند خاصی ندارد و نیاز کشور را در حوزههای مختلف مرتفع میکند. این پرنده دریایی 6 نفره دوزیست در حوزه گشت دریایی، مرزبانی و تصویربرداری از مرزها کاربرد دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.
مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
20#
Send to friends