جایگزینی مناسب برای رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی در دریا طراحی شد
به‌منظور آشتی با محیط‌زیست دریایی؛

جایگزینی مناسب برای رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی در دریا طراحی شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 35202
محققان موفق شدند با استفاده از خیارهای دریایی مواد آنتی فولینگ، تولید کنند که این مواد جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران‌قیمت و خطرناک حاوی مس هستند.

 

 

محققان موفق شدند با استفاده از خیارهای دریایی مواد آنتی فولینگ، تولید کنند که این مواد جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران‌قیمت و خطرناک حاوی مس هستند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در جریان مسابقه ایده بازار دریایی با محوریت سواحل مکران که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در استان هرمزگان برگزار شد،  3 ایده برتر، شامل ماسک صورت ژلاتین دریایی ، ید دریایی و ایده استفاده از متابولیت های ثانویه خیار دریایی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

مهرنوش دریا صاحب سومین ایده برتر در مورد ایده خود گفت: استفاده از متابولیت‌های ثانویه خیارهای دریایی، به‌عنوان مواد آنتی فولینگ دوستدار محیط‌زیست به شمار می‌روند که این خصیصه محور اصلی ایده حاضر را تشکیل می‌دهد، درواقع در ایده حاضر، موجودات دریایی (خیارهای دریایی) را مورداستفاده قرار می‌دهیم که به‌عنوان یک منبع مناسب و در دسترس (به‌صورت طبیعی و پرورشی) به‌حساب می‌آیند اما در کشورمان ایران مصرف خوراکی و انسانی ندارند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان ادامه داد: در این ایده با استفاده از خیارهای دریایی برای تولید مواد آنتی فولینگ، اولاً بازار فروشی برای این موجودات دریایی باارزش اما بلااستفاده در سواحل مکران، به وجود می‌آوریم ثانیاً به ترکیباتی دست می‌یابیم که توانایی استفاده در رنگ‌های دریایی به‌عنوان ماده اصلی آنتی فولینگ رادارند و از همه مهم‌تر اینکه ترکیبات مذکور دوستدار محیط‌زیست دریایی بوده و جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران‌قیمت و خطرناک حاوی مس هستند. 

وی در خصوص اجرایی کردن ایده خود تصریح کرد: مطمنا برای اجرایی کردن یک ایده مراحل مختلفی پیش رو ایده پرداز قرار دارد که این  ایده نیز خارج از این قاعده نبوده است.

دانشجوی مقطع دکتری شیلات افزود: در این راستا برای ایده حاضر تاکنون مراحل تعریف ایده و طراحی محصول، تدوین دانش فنی و آزمایشات و مرحله نمونه‌سازی انجام پذیرفته است و سایر مراحل در حال اجراست.

دریا در مورد مزایای ایده خود عنوان کرد: ازلحاظ مزایا و بازار پسندی این ایده باید به این نکته اشاره‌کنم که مشکلاتی که بیوفولینگ برای انواع صنایع دریایی در سراسر جهان به وجود می‌آورد به‌خودی‌خود باعث ایجاد بازار بزرگ و پر رونقی برای محصولات پوششی می‌شود که با این پدیده نامطلوب زیستی تحت عنوان رنگ‌های ضد فولینگ مقابله می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: اما مسئله بسیار مهم‌تر و حائز اهمیت این است که اکثریت قریب به‌اتفاق پوشش‌ها و رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی موجود در بازار دارای ترکیبات مس و یا بر پایه تری‌بوتیل‌تین هستند که هر دو این ترکیبات برای محیط‌زیست و آبزیان دریایی و درنهایت برای انسان‌هایی که از آن آبزیان استفاده می‌کنند بسیار مضر هستند و به همین دلیل در اکثر مناطق جهان استفاده از آن‌ها محدود و یا ممنوع شده است. 

دریا خاطرنشان کرد: لذا یافتن و ارائه جایگزینی مناسب و بر پایه زیستی که دوستدار محیط‌زیست باشد امری بسیار ضروری است که باعث به وجود آمدن و ارائه ایده حاضر شد.

 

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان در خصوص چالش‌های ایده پردازی اظهار کرد: شاید در نگاه اول ایده پردازی کار نسبتاً آسانی به نظر برسد و فکر کنیم که می‌توان در خانه نشست و ایده‌های مختلفی ارائه کرد. اما حقیقت این است که ایده پردازی تنها ارائه یک فکر بکر نیست. 

وی ادامه داد: عوامل مختلفی مثل امکانات موجود، هزینه‌ها و میزان دسترسی به سایر نهادهای مرتبط، عملی شدن یک ایده را به چالش خواهند کشید.

دریا درباره نقش برگزاری ایده بازارها در توسعه فناوری‌های دریایی تصریح کرد: برگزاری ایده بازارها و مسابقات ایده پردازی مطمنا می‌تواند جهت ترغیب و تشویق افراد به ایده پردازی تأثیر به سزایی داشته باشند و درواقع شاید بیشتر ازاین‌جهت اهمیت دارند که راه را برای ایده پرداز هموارتر و مسیر را روشن‌تر می‌کنند و این اطمینان را به افراد می‌دهند که گوش‌هایی برای شنیدن و ذهن‌هایی برای تفکر به ایده آن‌ها آماده هستند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله محوری به سمت ایده پردازی و تحقیقات کاربردی گفت: بایستی یک سری از تفکرات و زیرساخت‌ها تغییر کند؛ مثلاً تشویقات و مزایای بیشتری برای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی در نظر گرفته شود، مقدار بیشتری از بهای ارزشی و مادی که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف به مقالات می‌دهند به تحقیقات کاربردی و ارائه ایده و کارآفرینی داده شود تا به‌مرور مقاله محوری کم‌رنگ‌تر شده و افراد بیشتر به سمت ارائه تحقیقات کاربردی کشیده شوند.

دریا بابیان این‌که کشورمان ایران با داشتن پتانسیل عظیم دریای خزر، خلیج‌فارس و مکران می‌تواند در بحث انواع صنایع مرتبط با دریا از اکو توریسم تا شیلات و آبزی‌پروری تبدیل به یک‌قطب صنایع دریایی شود.

وی در در پایان گقت: اگر این پتانسیل را شناخته و به‌طور صحیح مورداستفاده قرار دهیم و نیز سرمایه‌گذاری، تحقیق و ورود هر دو بخش علمی و دانشگاهی و نیز بازاری و صنعتی به این عرصه می‌تواند راه را برای تحقق این هدف یعنی توسعه صنعت دریا  هموار سازد.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم