زیست‌فناوری یکی از پردرآمدترین حوزه‌های صنایع دریایی است

زیست‌فناوری یکی از پردرآمدترین حوزه‌های صنایع دریایی است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35002
بیوتکنولوژی دریایی یکی از حوزه‌های جدید و در حال رشد است، که به کشف و استفاده از فرآورده‌ها و فرآیندهای برگرفته از موجودات دریایی اختصاص دارد، لذا میتواند یکی از پر درآمد ترین حوزه های صنایع دریایی به شمار آید.

 

بیوتکنولوژی دریایی یکی از حوزه‌های جدید و در حال رشد است، که به کشف و استفاده از فرآورده‌ها و فرآیندهای برگرفته از موجودات دریایی اختصاص دارد، لذا میتواند یکی از پر درآمد ترین حوزه های صنایع دریایی به شمار آید. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ نرگس امراللهی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه هرمزگان امراللهی با تأکید بر  اینکه زیست‌فناوری دریایی به‌عنوان یکی از پردرآمدترین حوزه‌های صنایع دریایی است بیان کرد: زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی، در تولید کالا و خدمات با روش‌های علمی و فنی و با کمک عوامل بیولوژیک خلاصه میشود یا به زبانی ساده تر، عبارت است از کاربرد روش‌های علمی و فنی در تبدیل بعضی مواد به کمک عوامل بیولوژیک (میکروارگانیسم‌‏ها، یاخته‌های گیاهی و جانوری و آنزیم‏‌ها و... ) که به منظور تولید کالا و خدمات در صنایع مختلف به‌‏ویژه کشاورزی، صنایع غذایی، آرایشی، دارویی و پزشکی استفاده میشود. 

امراالهی با بیان اینکه جانوران و گیاهان دریایی منبع ترکیبات منحصربه‌فردی هستند گفت: گیاهان دریایی دارای پتانسیل‌های صنعتی در زمینه‌هایی همچون تولید مواد دارویی، آرایشی، افزودنی‌های غذایی، کاوشگرهای مولکولی، آنزیم‌ها، مواد شیمیایی ویژه و مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی هستند.

مدیر گروه زیست‌شناسی دریا دانشگاه هرمزگان با اشاره به مهم‌ترین فواید بیوتکنولوژی دریایی اظهار کرد: مهم‌ترین فواید بیوتکنولوژی دریایی تولید فرآورده‌های جدید و اصلاح‌شده از منابع دریایی، فراهم آوردن تکنیک‌های جدید جهت ردیابی، ارزیابی ذخیره، حفاظت و مدیریت اکوسیستم‌های دریایی و در نهایت پرورش آبزیان  به‌صورت پایدار و مطمئن است.

استاد دانشگاه در خصوص فعالیت‌های دانشگاه هرمزگان در این خصوص عنوان کرد: از جمله اقدامات دانشگاه هرمزگان در زمینه توسعه زیست‌فناوری دریا می‏‌توان به برگزاری اولین همایش ملی زیست‌فناوری دریا در اواخر سال 96 اشاره کرد.

امراللهی اضافه کرد: اخذ مجوز پذیرش دانشجو در گرایش زیست‌فناوری دریا در مقطع کارشناسی ارشد از سال تحصیلی 98-97  و نیز برگزاری هرساله مسابقه ایده بازار دریایی که نقش مهمی در برقراری ارتباط فناوری زیستی و صنعت دریایی دارد، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

وی از کسب مجوز رشته زیست‌فناوری صنعت و محیط‌زیست، و تجهیز آزمایشگاه مرکزی زیست‌فناوری در دانشگاه هرمز گان خبر داد و گفت:بهبود ساختار پژوهشی، طرح پسادکتری صنعتی، فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری در صنایع، طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاه‏‌ها، افزایش توان علمی دانشگاه‏ه‌ا و رویکرد به فناوری‌های نو در دانشگاه و صنعت از  اصلی ترین راهکارهای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به ایجاد قطب علمی در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت‏‌های جغرافیایی، علمی و زیرساختی دانشگاه هرمزگان، این دانشگاه ایجاد قطب علمی با عنوان «تولید ترکیبات طبیعی دریایی» را در برنامه دارد.

مدیر گروه زیست‌شناسی دریا دانشکده علوم و فنون دریایی در خصوص ضرورت اصلاح برنامه آموزشی این رشته و متناسب کردن آن با نیازهای صنعتی و کاربردی گفت: در حال حاضر رشته زیست‌فناوری دریا از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست‌شناسی دریا در دانشگاه هرمزگان محسوب می‌شود که البته با توجه به اهمیت مقطع کارشناسی در زمینه تربیت و پرورش نیروی انسانی علاقه‌مند و مستعد و ترغیب دانشجویان به‌منظور ادامه تحصیل در حوزه زیست‌فناوری دریا تلاش شده تا برخی از دروس اختیاری ارائه‌شده به دانشجویان مقطع کارشناسی رشته زیست‌شناسی دریا با رویکرد زیست‌فناوری باشد.

 

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم