سرعت سنجی با لیزر چگونه ممکن می‌شود
اندازه‌گیری زمان از طریق تفنگ لیزری؛

سرعت سنجی با لیزر چگونه ممکن می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34999
محققان داخلی به‌منظور کاهش آمار تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز، اقدام به‌اندازه گیری زمان از طریق تفنگ لیزری کرده‌اند.



محققان داخلی به‌منظور کاهش آمار تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز، اقدام به‌اندازه گیری زمان از طریق تفنگ لیزری کرده‌اند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در ایران متأسفانه آمار سوانح رانندگی در جاده‌ها بسیار بالا است، به‌طوری‌که 5 درصد از سود تولید ناخالص ملی هزینه این موضوع می‌شود. در ده سال اخیر حدود 200 دوربین سرعت‌سنج توسط وزارت راه به دلیل ایراد قراردادی هیچ‌کدام فعالیت نداشت تعدادی از دوربین‌های پلیس نیز دچار نقص بود، لذا با کمک محققان داخلی در کشور، سامانه‌ای به‌منظور اندازه‌گیری سرعت مبتنی بر فناوری لیزر راه‌اندازی و مورداستفاده قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، این سامانه یک سیستم سرعت‌سنج مبتنی بر فناوری لیزر است، این دستگاه به‌صورت پرتابل بر روی سه‌پایه در کنار گذرگاه‌ها قرارگرفته و در انواع مدل‌های دستی و اتوماتیک اقدام به ثبت و گزارش‌گیری از تخلف سرعت غیرمجاز می‌کند. بدین منظور لازم است که کاربر از طریق دسته منصوب بر پایه دستگاه، خودروی موردنظر را در وسط کادر مربوط قرار داده و تفنگ لیزری از طریق اندازه‌گیری زمان رفت‌وبرگشت اشعه مادون‌قرمز، فاصله و سرعت خودروی موردنظر را اندازه‌گیری کند.
این محصول از دو بعد فنی و قیمتی با محصولات خارجی رقابت می‌کند، از بعد فنی به دلیل بومی‌سازی دستگاه و قابلیت کاراکتر خوانی فارسی، نسبت به دستگاه‌های خارجی برتری دارد و درزمینهٔ دقت در سرعت سنجی در تست‌های انجام‌شده بسیار موردقبول بوده و ازلحاظ قیمت نیز با همان امکانات، دستگاه خارجی قیمتی چند برابر نسبت به دستگاه ساخت این شرکت دارد.
اعضای این تیم تحقیقاتی این سامانه، شامل متخصصین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که به همه مشتریان در سراسر کشور خدمات‌رسانی می‌کنند. اطلاعات تمامی فعالیت‌های خدماتی و تعمیراتی محصولات به تفکیک هر محصول یا سامانه در پایگاه داده ثبت می‌شود و پس از تحلیل و پردازش اطلاعات، تصمیم مقتضی صورت می‌پذیرد.
گفتنی است، به علت طراحی ساده محصولات، ابتدا کاربر به‌صورت تلفنی راهنمایی می‌شود و در صورت عدم رفع مشکل، امور نرم‌افزاری به‌صورت اینترنتی، پیگیری و رفع می‌شود و در صورت نیاز نیز تیم متخصص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اعزام می‌شود.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم