توسط ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی؛
چگونگی حمایت و پشتیبانی از توسعه صادرات بازیهای ویدئویی تولید داخل بررسی شد
نخستین جلسه کارگروه تخصصی اقتصاد و بازار از کمیته فکری صنعت بازیهای ویدئویی ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بررسی چگونگی حمایت و پشتیبانی از توسعه صادرات بازیهای ویدئویی تولید داخل برگزار شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین جلسه کارگروه تخصصی اقتصاد و بازار از کمیته فکری صنعت بازیهای ویدئویی ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی به منظور بررسی چگونگی حمایت و پشتیبانی از توسعه صادرات بازیهای ویدئویی تولید داخل، در محل مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد.
با توجه به پتانسیل موجود در برخی شرکتهای بازیساز داخلی در تولید بازی برای بازار بین المللی، به نظر میرسد توانمندی پایه برای رشد تولید بازی جهت حضور در بازارهای بین المللی در صنعت بازیهای ویدئویی فراهم باشد. بر این اساس، لازم است تا بسترسازی کارآمد برای حمایتها و پشتیبانیهای حاکمیت از ارتقا این توانمندی بوجود آید تا در اثر آن، رشد تولید بازی و حضور در بازارهای بین المللی محقق شود.
برای این منظور، ابزارهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص پشتیبانی از صادرات محصولات دانشبنیان در جلسهای با حضور فعالان صنعت بازیهای ویدئویی با تجربه تولید بازی برای بازارهای بین المللی، ارائه و نیازمندیهای حمایتی دیگر جهت کارآمد سازی صادرات بازیهای ویدئویی در صنعت بازیهای ویدئویی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این جلسه مهم ترین اظهارنظرهای فعالان صنعت در رابطه با مشکلات، چالش ها، تجربیات و راهکارهای توسعه صادرات بازی های ویدئویی شامل اهمیت تمرکز بر بازار بازی های موبایلی به دلیل رشد بیش از حد و آینده روشن آن ها، توجه به بازاریابی هدفمند وانجام تحقیقات جامع برای شناخت کشورها از منظر فرهنگی و آداب و رسوم آن ها، نیاز به حمایت دولت در زمینه خرید تکنولوژی های به روز و تهیه زیر ساخت هایی مثل کلود و سرور مطرح شد.
از جمله دیگر این دغدغه ها می توان به توجه بازی سازان به بحث توسعه کسب و کار صادرات محور (business development)، نیاز به تعامل مناسب با شرکت های تبلیغاتی و خدماتی خارجی برای معرفی بازیها در مقصد صادراتی بخصوص با توجه به فضای مناسب پسابرجام، کمک بخش دولتی به شرکت ها بازی سازی برای ورود به رویدادها و جشنواره های بین المللی، لزوم توجه به یکپارچگی فعالیتهای حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و ستاد فناوری های نرم و و هویت ساز در جهت حمایت از صادرات بازیهای ویدئویی اشاره کرد.
چالش هایی که فعالان صنعت بازیهای ویدئویی با آن درگیر هستند را می توان توجه به تدوین بستههای حمایتی برای انجام فعالیتهای مشترک و یا تولیدات مشترک با شرکتهای هنری و فنی خارجی جهت ارتقا تراز کیفی بازیهای داخلی به تراز بین الملل، توجه به تدوین بستههای حمایتی برای استفاده از تبلیغات در سایتهای خارجی تبلیغاتی مرتبط به بازیهای ویدیویی، توجه به ارائه حمایتها برای نسخه انگلیسی بازیها توسط شرکت های بازی سازی ایرانی، توجه به توسعه شرکتهای توسعه صادرات مجزا از شرکتهای بازیسازی برای همراهی با شرکتهای بازیسازی جهت حضور در بازارهای بین المللی نام برد.
همچنین توجه به پشتیبانی از تسهیل حضور شرکتهای بازی سازی ایرانی و برقراری ارتباط با شرکت های خارجی، توجه به تدوین بستههای پشتیبانی برای ایجاد پاویونهای کشور به منظور تسهیل در ارتباط گرفتن با شرکتهای خارجی، توجه به بازارهای هدفی چون آمریکا و اروپا و در وهله بعد ترکیه و سایر کشورها به عنوان هدف صادرات برای شرکتهای بازی ساز ایرانی از جمله این مسائل نام برده میشود.
مبتنی بر نقطه نظرات ارائه شده، پیش نویسی از دستورالعمل اجرایی و آئیننامههای حمایتی تدوین خواهد شد که در جلسات آتی مورد بحث و تبادل نظر با فعالان صنعت قرار میگیرد.
پایان پیام/29
Send to friends