دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی:
اختلالات شناختی در کودکی بروز میکند
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی گفت: . اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت بروز میکنند اما مهمترین زمان بروز آنها دوران کودکی و بویژه اوایل آن است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان حسنی ابهریان دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی درباره ضرورت توجه به بحث توانبخشی شناختی اظهار کرد: این موضوع در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است. اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت بروز میکنند اما مهمترین زمان بروز آنها دوران کودکی و بویژه اوایل آن است.
ابهریان ادامه داد: بنابراین با توجه به این مسئله و همچنین اهمیت این دوران در رشد و تکامل انسان و زندگی آینده وی، این دوران در خط اول اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار گرفته است که در کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یاد گیری، اوتیسم، آسپرگر و فلج مغزی که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص می دهند این نیاز آشکار و نمایان تر است.
وی با اشاره به اینکه دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص داده است گفت: یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی، بویژه در دوران جوانی، اعتیاد بوده و مهمترین مورد از اختلالات این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی است. پس ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس از معضل اعتیاد، مهمترین مشکل بنیادی در سراسر دنیا، کهولت و مشکلات ناشی از آن است. در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهمترین عامل در از کار افتادگی سالمندان مطرح است.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی همچنین بیان کرد: امروزه، علاوه بر ضرورت توانبخشی شناختی در سنین و اختلالات گوناگون عصبی شناختی؛ توانمند سازی شناختی که خود زیر مجموعه ای از خدمات توانبخشی شناختی است، به عنوان یک ضرورت در سلامت روانی و اجتماعی افراد در هر سن و موقعیتی مطرح شده است. جوانان و بزرگسالان گسترده ترین طیف سنی را در بر گرفته که تولید و ارائه خدمات را برعهده داشته و نا کارآمدی آنها -که عمدتا ناشی از اختلالات شناختی است- آسیب بزرگی به جامعه وارد می سازد. در نهایت آنکه توانمندسازی شناختی در سالمندان طبیعی و سالم از بروز بسیاری از مشکلات سالمندی بویژه مشکلات مربوط به حافظه و عملکرد های طبیعی و روزمره زندگی به طور قابل ملاحظه ای پیشگیری می کند.
انتهای پیام/25
Send to friends