ظرفیت صنعت گیاهان دارویی در سال «جهش تولید»

ظرفیت صنعت گیاهان دارویی در سال «جهش تولید»


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 51146
محسن حصارکی*

غنای فرهنگی ایران اسلامی به خاطر داشته‌‎ها و سابقه علمی وسیعی است که به درازای تاریخ چند هزار ساله ایران اسلامی امتداد دارد. گیاهان دارویی و طب ایرانی نیز بخشی از این فرهنگ غنی است.

وجود بیش از 8000 گونهی گیاهی در کشور، ظرفیتی مهم ایجاد کرده است که می‌تواند گردش مالی قابل توجهی به همراه داشته باشد. تحقیقات علمی هر روز بر مفید بودن یک یا چند ماده موثره موجود در این گیاهان در ساخت داروها و سایر محصولات، گواهی می‌دهد.

با توجه به آنکه منفعت مالی برخی کشورهای توسعه یافته از صنعت گیاهان دارویی، از میلیاردها دلار گذشته است، بی شک این توانایی در میان جوانان متعهد و مومن کشور نیز وجود دارد که از این ظرفیت عظیم، یک زیست بوم بسیار پویا و سود آور ایجاد کنند.

نامگذاری سال 99 به نام «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرصتی مغتنم است تا در صنعت گیاهان دارویی نیز شاهد جهش باشیم. به اتمام رساندن ده‌ها پروژه ملی توسط ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور، پایه‌ها و زیرساخت مورد نیاز گسترش زیست بوم فناورانه گیاهان دارویی در کشور را گسترش داده است.

زیست بوم ایجاد شده توسط این ستاد، به بستری مناسب برای صدها استارتاپ فعال تبدیل شده است که بر اساس مواد موثره موجود در گیاهان دارویی، صدها محصول و فرآورده طبیعی تولید می‌کنند.

تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت از جمله اهداف راهبردی ستاد است. بر این اساس، توسعه کمی و کیفی بازیگرانی مانند شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی ویژه صنعت گیاهان دارویی نقش ویژه­ای در توسعه این راهبرد مهم ایفا می­کند.

 دراین راستا ستاد درتلاش است با حمایت و تسهیل کسب و کار صاحبان ایده و استارت آپ ها، کمک شایانی به تجاری سازی و تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی نماید.

بسیاری از نخبگان و دانشجویان که از نظر فنی و تخصصی رشته خود کاردان و دارای دانش لازم هستند می توانند با درک توانایی­های خود و ورود به مسائل و تحقیقات کاربردی، توانمندی­های خود را در دوره­های شتابدهی و رویدادهای کارآفرینی به چالش کشیده و نحوه تعامل با دیگران و کار گروهی را به خوبی فرا بگیرند؛ چراکه هسته های فناوری شرکت های بزرگ دنیا از همین رویدادهای شتابدهی و تعامل و به مشارکت گذاشتن ایده ها شکل می گیرد.

با همت جوانان ایران اسلامی قطعاً این توانمندی و ظرفیت وجود دارد که از موهبت و سرمایه عظیم انسانی و ملی که در اختیار میهن عزیزمان است استفاده حداکثری را نموده و شاهد شکوفایی حوزه مهم و کاربردی گیاهان دارویی و جهش تولید در کشور بود.

پایان پیام/33

 

*کارشناس زیست بوم گیاهان دارویی

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم