مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین افتتاح شد؛ ایجاد شتابدهنده‌های تخصصی در حوزه زمین‌شناسی و معدن ضروری است

مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین افتتاح شد؛ ایجاد شتابدهنده‌های تخصصی در حوزه زمین‌شناسی و معدن ضروری است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76383
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین بر فاصله گرفتن از مدیریت نفتی تاکید کرد و توجه به علوم پایه را ضروری دانست.

مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با حضور کامبیز مهدی‌زاده مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد. این مجموعه سومین مرکز فناوری و‌ نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی است.

مهدی‌زاده در این مراسم، با اشاره به فعالیت 2 مرکز فناوری و‌ نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در کشور، گفت: سومین مرکز نیز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد. امروز روز زمین است و خوشحالم که سومین مرکز فناوری و‌ نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی بعد از ایمینو (ایمیدرو) و مرکز سمنان را در کشور افتتاح می کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین فرق این مرکز با سایر مراکز این است که مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در جای تخصصی خود افتتاح می شود. این مرکز نخستین مجموعه در این حوزه نیست؛ اما یقین دارم بهترین خواهد بود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: هرگاه از تفکر و مدیریت نفتی فاصله گرفتیم، پیشرفت حاصل شد. همه ما مدیران نفتی هستیم. مدیریت نفتی مدیریت سیاه است. باید این مدیریت را زیست‌محیطی و پاک کنیم. اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند باید به علوم پایه و بخصوص زمین‌شناسی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. همه چیز از زمین است. اگر بدون نگاه و توجه به زمین حرکت کنیم به زمین خواهیم خورد.

مدیر طرح توسعه فناوری و‌ نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی همچنین بیان کرد: امروز روز خوبی برای سازمان زمین‌شناسی کشور است. سازمانی که بهترین کارشناسان و متخصصان را دارد و بزرگ‌ترین کارها را انجام داده، اما کمترین قدردانی از آن شده است. سازمانی که در بیشتر کشورهای جهان وزارتخانه است.

مهدی‌زاده افزود: امروز علاوه بر افتتاح مرکز فناوری و‌ نوآوری علوم زمین از دو محصول مهم و راهبردی دستگاه جزر و مدسنج فراصوتی(در مدل‌سازی پدیده‌های دریایی از جمله امواج و جریان‌های شدید، وقوع سونامی و همچنین جریانات جزر و مدی را رصد کند) و می‌تواند احتمالCTD که در تعیین سرعت صوت در لایه های مختلف آب (برای هیدروگرافی و زمین شناسی دریایی کاربرد دارد)، رونمایی شد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین گفت: جای  خوشحالی دارد که در دیدار اخیر دکتر ستاری با رئیس جمهور منتخب، ایشان نیز به تداوم و حمایت از فعالیت های این معاونت، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتابدهنده‌ها و کارخانجات نوآوری، تاکید کردند، آنچنان که طی هشت سال گذشته همواره مقام معظم رهبری و رییس جمهوری دکتر روحانی نیز بر این نکته تاکید داشته‌اند.

 

ضرورت توسعه و اشتغال در حوزه زمین‌شناسی و معدن

اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آئین ضمن‌ تاکید بر حمایت از شتابدهنده های تخصصی کشور گفت: در حوزه زمین شناسی و معدن نیز باید از ظرفیت شتابدهنده‌های تخصصی این حوزه استفاده کرد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: امیدواریم با ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و فناوری و حمایت از شتابدهنده های تخصصی مستقر در این مراکز، استارتاپ ها رشد کنند و به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند و یک برنامه برد- برد برای توسعه و اشتغال در این عرصه ایجاد شود.

 

تولید ثروت از طریق اکتشافات مواد معدنی

علیرضا شهیدی، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم از حمایت معاونت علمی و فناوری برای راه‌اندازی مرکز قدردانی کرد و گفت: ما سومین سازمانی هستیم که این مرکز را افتتاح کردیم اما با این تفاوت که این کار توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است. ما تولیدکننده ثروت برای کشور از طریق اکتشافات مواد معدنی هستیم و از این ثروت با شناسایی مخاطرات معدنی صیانت می کنیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلام اینکه سازمان متبوعش در بخش علوم زمین جزو تولیدکنندگان بزرگ تولید اطلاعات پایه است، گفت: کارهای ما پشتوانه سامانه کاداستر خواهد بود تا افراد متقاضی از اطلاعات این سازمان استفاده کنند.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پای نوآوری دانش‌بنیان‌ها به حوزه ناب زمین‌شناسی گشوده شد
پای نوآوری دانش‌بنیان‌ها به حوزه ناب زمین‌شناسی گشوده شد
00/01/10 - 09:02
همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن گسترش می‌یابد
همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن گسترش می‌یابد
99/11/08 - 08:59
صاحبان طرح‌های فناورانه حوزه زمین‌شناسی و معدن فراخوانده شدند
صاحبان طرح‌های فناورانه حوزه زمین‌شناسی و معدن فراخوانده شدند
99/06/04 - 13:52
بیشتر بخوانیم