system
5 اصل همگرایی فناوری چیست؟
 5 اصل همگرایی فناوری چیست؟

5 اصل همگرایی فناوری چیست؟


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 27593
روش‌های گوناگونی به منظور ارتقاء و تسریع همگرایی و آمادگی عموم برای استفاده از امکانات مبتنی بر فناوری‌های همگرا هدف گذاری شده‌اند البته این روش‌ها بر پایه به کارگیری 5 اصل همگرایی است.

روش‌های گوناگونی به منظور ارتقاء و تسریع همگرایی و آمادگی عموم برای استفاده از امکانات مبتنی بر فناوری‌های همگرا هدف گذاری شده‌اند البته این روش‌ها بر پایه به کارگیری 5 اصل همگرایی است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ از جمله مزایای همگرایی دانش و فناوری افزایش نوآوری، خلاقیت و بهره‌وری است. روش‌های گوناگونی به‌منظور ارتقاء و تسریع همگرایی، با افزایش ارزش و اعتبار فرایند همگرایی و آمادگی عموم مردم برای استفاده از فناوری‌ها و امکانات مبتنی ‌بر فناوری‌های همگرا، هدف‌گذاری شده‌اند.

بهره‌گیری از وابستگی متقابل بین حوزه‌ها

البته این روش‌ها بر پایه به‌کارگیری پنج اصل همگرایی است. بهره‌گیری از وابستگی متقابل بین حوزه‌ها نخستین اصل همگرایی است که روش‌های همگرایی مرتبط با این اصل عبارتند از اجتماع حوزه‌ها و پایگاه ‌داده‌های موجود در هر حوزه دانش و فناوری؛ تشکیل شبکه‎ها و اکوسیستم‌های کارآمد علم و تولید؛ تغییر در تعاملات موضعی و هدایت خودسازمان‌دهی‌شده در سیستم‌های گوناگون به‌سوی پیشرفت، توانمند‌سازی و قدردانی از دستاوردهای مطلوب و پیشرفت‌های سازمان‌های مدیریتی؛ حمایت از دانش سیستمی و دانش تیمی؛ و پیش‌برد دانش و فناوری اختصاصی در زمینه شبکه‌سازی اجتماعی، مدیریت جامع آموزش، و آموزش درون‌فردی و بین‌فردی.

 

ارتقاء چرخه تکامل همگرایی- واگرایی

دومین اصل آن ارتقاء چرخه تکامل همگرایی- واگرایی است. روش‌های همگرایی در ارتباط با این اصل حمایت متوازن از فرایندهای خلاقانه، نوآورانه، یکپارچه‌سازی و روندهای غیرمتداول؛ حمایت از حوزه‌های متنوع نوآوری و خلاقیت؛ تسهیل نوآوری و همکاری باز ؛ ترکیب دانش و فناوری در مرحله همگرایی برخواسته از کشش اجتماعی نسبت به مرحله واگرایی؛ و افزایش نفوذ همگرایی دانش و فناوری در مرحله واگرایی هستند.

همچنین تصمیم‌گیری و حل‌مسئله به روش استنتاج در سیستم منطقی سومین اصل است که روش‌های همگرایی مرتبط با این اصل رویکردی جامع برای حل مسئله در سیستم‌های پیچیده؛ ترکیب استنتاج و استقراء ، رویکرد‌های تحولات زمان و تحولات جانبی در تصمیم‌گیری‌ها؛ ایجاد تعادل بین رویکرد‌های بالا به پایین و پایین به بالا در تصمیم‌گیری و حل مسئله؛ و استفاده از دانش برنامه‌ریزی، تجسم شبکه‌ای ، و آنالیز فراکتال برای شناسایی الگوهای مربوط به سیستم علت و معلول هستند. 

چهارمین اصل ایجاد زبان‌های حوزه‌های متقاطع در سطح بالا و استفاده از آن برای تسهیل انتقال دانش و یافتن راهکارهای جدید است. روش‌های همگرایی که با این اصل در ارتباط هستند عبارتند از به‌کارگیری زبان‌های پذیرفته شده بین‌المللی همانند مفاهیم انتزاعی ریاضی، موسیقی، معماری سیستم‌های عمومی، با تمرکز بر روی جنبه‌های اساسی با استفاده از"مفاهیم ساده"؛ ارتقاء ادغام‌کنندگان فناوری و معیارهای سنجش برای تسهیل معرفی و شناساندن فناوری‌های در حال ظهور در زمینه‌های مختلف؛ و ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری پایگاه‌داده‌های چندحوزه‌ای بزرگ و حوزه‌های تجاری بین آموزش و پژوهش در حوزه‌های مجزا.

در نهایت به‌کارگیری روش تحقیق اصولی الهام گرفته شده از بینش به‌منظور یافتن راه‌کارهایی برای چالش‌های طولانی‌مدت به عنوان آخرین اصل مطرح است که روش‌های همگرایی مرتبط با این اصل عبارتند از پیش‌بینی و توسعه نقشه راه؛ ترویج فرهنگ همگرایی مبتنی‌بر اهداف عمومی، اقدامات اولیه برای آماده‌سازی افراد، ابزارها، سازمان‌ها و زیرساخت‌ها؛ و نگاشت و برنامه‌ریزی معکوس.

همگرایی علم و فناوری ظرفیت انتقال به اکوسیستم‌های آموزشی، تحقیقاتی و تولیدی را دارد. یکی از چالش‌های موجود در روند هدایت فعالانه همگرایی، تشویق عامدانه عموم جامعه و تلاش‌های مجموعه‌های خصوصی است که در حال حاضر، منجر به ایجاد دانش و فناوری همگرایی هدایت‌نشده‌ای شده است که در رویکرد سیستماتیک همگرایی استفاده می‌شود و می‌تواند بیشترین نفع را به تقویت جامعه علمی برساند. 

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: