طرح پیشران کارخانه هم آفرینی و نوآوری انیمیشن
در کارگروه انیمیشن ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم بررسی شد

طرح پیشران کارخانه هم آفرینی و نوآوری انیمیشن


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 93917
طرح پیشران کارخانه هم آفرینی و نو آوری انیمیشن در پنجمین کارگروه تخصصی ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم به عنوان زیرساخت توسعه زیست بومی برای حضور حلقه های موثر و تاثیر گذار بر اقتصاد خلاق و دانش بنیانی در صنعت انیمیشن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پنجمین کارگروه تخصصی ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با حضور مسعود حسنلو، دبیر ستاد، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امین علی اکبر، دبیر کارگروه انیمیشن ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویا نمایی صبا، مهدی مشکوری، مدیر استودیو ایما، حامد اقشائی،
مدیر منابع و توزیع سازمان هنری و رسانه ای اوج، محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهروز آهنگربیک، مسئول کارگروه های ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و همچنین جمعی از فعالان و جامعه نخبگانی این عرصه برگزار شد.
 
 
بنابر نگرش فعالان اقتصاد خلاق انیمیشن و کارگروه انیمیشن ستاد، یکی از اصلی ترین پیشران های تحقق اقتصاد خلاق به ویژه در حوزه انیمیشن، زیر ساخت همرسانی فعالان و بازیگران این عرصه و تحقق چرخه  زنجیره ارزش صنعت انیمیشن در بستری تعاملی، تبادلی، ایده محور و خلاقیت محور است.
 
شرایط جدید حاکم بر نظام فرهنگی و تولید محتوای هنری و احساس نیاز به حمایت های زیرساختی و کلان تخصصی، کارگروه را بر آن داشت طرح ایجاد یک اجتماع هدفمند در راه اندازی و حضور در زیست بوم فناوری و نوآوری انیمیشن را به عنوان یک طرح پیشران ارائه شده حاصل مطالعات و تجربیات بلند مدت این کارگروه در قالب «کارخانه هم آفرینی و نوآوری انیمیشن» طرح، بررسی و ارائه کند.
 
ضرورت تشکیل کارخانه هم آفرینی و نوآوری انیمیشن، فقدان زیر ساخت جدی به منظور سازماندهی و ایجاد هماهنگی میان فعالان حوزه انیمیشن و صنایع مربوط است؛ خلاء‎هایی که چه نهادهای متولی و سازمان ها و چه اصناف مربوط به این صنعت امکان جبران مستقل آن را نداشته اند.
در مقایسه با کشورهای پیشتاز و در حال رشد در این صنعت که مجموعه های بزرگ و کوچک مختلفی با کارکردها و رویکرد های متفاوت اما مکمل در کنار یکدیگر شکل گرفته اند، ناچار هستیم فضایی را ایجاد کنیم که مبتنی بر ظرفیت های بومی، دستاورد های استاندارد و قابل اتکایی خلق کند که مهمترین دستاورد آن خلق زیست بوم است.
 
کارکرد پیشرانگی صنعت انیمیشن در اقتصاد 
 
صنایع پیشران صنایعی اند که بر مبنای شاخصه هایی همچون سهم در ارزش افزوده، اشتغال، صادرات، تاثیر گذاری بالا در زنجیره تولید و جایگزین واردات محصول، شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته اند.
با توجه به شرایط کشور ما میتوان عوامل مهم دیگری را همچون منعطف بودن در برابر تحریم و عدم وابستگی  به مواد اولیه خارجی را در کنار موارد ذکر شده به عنوان عوامل اولویت دار صنایع پیشران در نظر گرفت.
در این میان تقریبا نامی از صنایع خلاق و به ویژه صنعت انیمیشن دیده نمی شود در حالی که این صنعت تمامی معیار های گفته شده را پوشش می دهد؛ شاید علت آن این است که اساسا این حوزه به عنوان صنعت در بینش سیاستگذاران و دولتمردان جای نگرفته است.
علت اول آن این است که صنایع بزرگ مقیاس حجم قابل توجهی از سهم اقتصاد را دارند که موجب می شود صنایع خلاقی مانند انیمیشن به چشم سیاستگذاران نمی آید.
در خصوص یکی دیگر از علت های آن می توان به این اشاره کرد که اقتصاد این حوزه مبتنی بر اقتصاد هزینه ای در کشور ما تعریف شده است به این معنی که فعالان اساسا سود خود را در انجام پروژه و فرایند تولید تعریف میکنند و نه در قرار گرفتن در زنجیره ارزش و رقابت و علت سوم آن نیز نگاه ماموریتی و رسالتی محض به عرصه فرهنگ باعث شده اعتقادی به درون زا بودن و ارزش آفرینی آفرینی اقتصادی آن وجود نداشته باشد؛ به همین خاطر است که تاکنون هیچ برنامه ملی مدونی برای توسعه این صنعت و ایجاد زیر ساخت های اساسی تولید و توزیع آن در کشور اجرا نشده است.
همچنین تشکیل اکوسیستم محتوای تخصصی با مشارکت تمامی ذینفعان اصلی این صنعت، پر کردن خلاءهای ارتباطی میان ذینفعان از طریق شبکه سازی، تکمیل زنجیره ارزش صنعت انیمیشن با مشارکت ذینفعان مکمل، کاهش ریسک تولید و سرمایه گذاری از طرق همگام سازی و استاندارد سازی فعالیت ها به صورت هدفمند، تکمیل زنجیره ارزش صنعت انیمیشن، ارتقا شفافیت و حذف واسطه گری بی دلیل ،برقراری تعادل هزینه ها و درآمد ها به واسطه تشکیل و هم افزایی در زیست بوم هم افرین کارخانه انیمیشن ، ارزشیابی مداوم صنعت، ایفای نفش موثر و مدون در حوزه در چشم اندازه توسعه فرهنگی ایرانی - اسلامی و ... از جمله هدف ها و چشم اندازهایی است که در این حوزه می‌توان به آنان اشاره کرد.
 
محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از صدها دستاورد موفق جمهوری اسلامی ایران را حوزه انیمیشن آن دانست و افزود: باتوجه به پیشرفت های قابل توجه در این حوزه ، امروزه انیمیشن ایران به کارخانه احتیاج ندارد بلکه به شهرک انیمیشن احتیاج دارد.
اگر به این موضوع فکر نکنیم؛ متخصصان ما مجبور به مهاجرت می‌شوند.
در ادامه، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انیمیشن را رشته ای پولساز خواند و اظهار داشت: ما به عنوان وزارت آموزش پرورش سعی داریم در هنرستان ها رشته انیمیشن را تبلیغ کنیم و به هنر جو ها یادآوری کنیم که دانش آموز کلاس نهم ما توانسته است یک قرار داد چند ده میلیاردی در این عرصه ببندد.
وی ادامه داد: ما متخصص و استاد کم نداریم پس با توجه به این موضوع بایستی به عنوان حمایت از انها اعتبار بگذاریم تا شاهد پیشرفت های روز افزون آنان باشیم.
 
محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویا نمایی صبا ضمن بیان اینکه انیمیشن بسیار جلو تر از دولت است، افزود:حمایت هایی که دولت از عرصه های مختلف مانند سینما کرد را به هیچ عنوان از انیمیشن نکرد؛ ولیکن با تمام این اوصاف حوزه انیمیشن به طور مستقل با تمام قوا روی پای خود ایستاد.
وی خاطر نشان کرد: تنها شخصی که اهمیت انیمیشن را از سالیان پیش درک کردند مقام معظم رهبری بودند  و اگر حمایت تمام قد ایشان را نداشتیم الان حوزه ای به اسم انیمیشن وجود نداشت.
مشکوری، مدیر استودیو ایما، یکی از خلاءهای صنعت انیمیشن را حوزه تامین مالی و کمک به توسعه بازار این عرصه از صنایع خلاق عنوان کرد.
در پایان، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم درخصوص این طرح پیشران با محوریت منابع اولیه معاونت علمی و فناوری، توجه به دو اولویت در این طرح را مورد تاکید قرار داد:
اول آنکه این طرح در قالب یک برنامه کوتاه مدت با هدف رشد و توسعه زیست بوم اقتصاد و صنعت انیمیشن و با استفاده از حمایت و اعتبار معاونت و کمک سایر دستگاههای مرتبط به منظور شکل گیری و توسعه اکوسیستمی از فعالان این عرصه  طراحی شود و دوم و مهمتر آنکه با توجه اسناد بالادستی عرصه صنایع خلاق، طراحی و معماری گردهم آیی بازیگران عرصه اقتصاد خلاق و صنعت انیمیشن چه در سطح حاکمیتی و دولتی و چه در سطح بازیگران زیست بوم خصوصی و اجرایی سازی طرح با استفاده از ظرفیت ایشان از ویژه ترین کارویژه های کارگروه و این جمع است‌.
سرانجام مقرر شد طرح با طراحی و معماری ذینفعان، در قالب طرح پیشران کارگروه انیمیشن ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، در جلسه بعدی با جزئیات بیشتری برای مدعوین ارسال و اعلام نظر شود.
#۲۰
انتهای پیام

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم