توسعه پزشکی شخصی؛ آنالیز داده‌های ژنومی سرعت گرفت

توسعه پزشکی شخصی؛ آنالیز داده‌های ژنومی سرعت گرفت


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 68440
حرکت در مسیر پزشکی شخصی نیاز به ارتقاء و توسعه فعالیت‌ها در حوزه آنالیز داده‌های ژنومی دارد. در همین راستا گروهی از محققان در این حوزه اقدام به ارائه خدمات متنوع کرده‌اند تا تحلیل داده‌های ژنومی برای درمان بیماری‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی با سرعت بیشتری انجام شود.

شناخت مکانیزم بیماری‌ها با آگاهی از محتوای ژنتیکی افراد گره خورده است. بر اساس این محتوای ژنتیکی و تغییرات آن هر فرد برای درمان بیماری‌ها نیاز به درمان خاص خود دارد.

پزشکی شخصی نیز چیزی جز این نیست. حرکت کشورها در این حوزه‌ها شتاب گرفته است. تحلیل داده‌های ژنومی افراد و آنالیز آن در این حوزه نیاز است تا این مسیر در کشورمان با سرعتی بیشتر پیموده شود.

یکی از تیم‌های حاضر در دوره‌های پیش شتابدهی مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمتی برای این حوزه ارائه داده است. این محققان خدمات آنالیز داده‌های ژنومی در مقیاس بالا را ارائه می‌دهند.

رضوان اسمعیلی مدیر این تیم نوپا گفت: ارائه خدمات آنالیز مقیاس بالا ژنومی کاری است که ما انجام می‌دهیم. محققان در مقیاس بالا، پس از اندازه گیری تغییرات ژنتیکی و میزان بیان ژن‌ها به تخصص‌های خاص برای آنالیز داده‌ها نیاز دارند. ما این خدمت را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: ژن‌ها در شرایط گوناگون میزان بیان و تولید متفاوتی دارند. از سویی بررسی هزاران ژن کاری سخت و زمان بر است. با ارائه این خدمت این اقدامات انجام می‌شود. البته آنالیز‌ها با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که بسته به نیاز محقق روش آنالیز انتخاب می‌شود.

اسمعیلی همچنین بیان کرد: محققان، پزشکان، اساتید، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از این خدمات استفاده می‌کنند. داده‌های ژنومی و تحلیل آن کمکی برای بیماران و حوزه تحقیقات است. با کمک آن می‌توان در مسیر پزشکی شخصی قرار گرفت. زیرا که طراحی داروها و درمان در حال حاضر بر اساس خصوصیات ژنتیکی است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم