راهبرد مشارکت
طبق بند 2 ماده 9 تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان حقوق شهروندی در نظام اداری به شماره 1127128 مورخ 28/12/1395 ،شهروندان حق دارند تا سیاست ها، فرآیندها، تصمیمات و اقدامات دستگاه های اجرایی را نقد و نظر انتقادی خود را در چارچوب مقررات ابراز کنند. هر سازمانی در راستای تحقق اهداف، اجرای ماموریت ها و ارائه خدمت به مردم نیازمند توجه تام مخاطبان خود می باشد. بدیهی است بدون توجه مردم و بدون دریافت بازخورد های حاصل تعاملات دوسویه ، انتخاب راهبرد های ارائه خدمت، سخت و ناممکن می گردد. به بیان دیگر ارائه خدمت به نحو شایسته، زمانی امکانپذیر است که مخاطب، میزان رضایتمندی خود را از دریافت خدمات اعلام ، تعامل و مشارکت خود را کامل نماید. سازمانی در ارائه خدمت موفق تر است که بتواند نظرات، پیشنهادات و انتقادات مخاطبین خود را دریافت و بر اساس آن راهبردهای مناسب جلب رضایت را در چهارچوب قانون اتخاذ نماید. مقرر شد ، برخی از طرح ها و لوایح یا دستورالعملهای اداری مرتبط با حقوق افراد پس از تایید پیش نویس و قبل از تصمیم نهایی، از طریق درگاه الکترونیکی ، طی مدت دو هفته در اختیار عموم جهت اظهارنظر قرار گیرد و پس از دریافت انتقادات سازنده مردمی نسبت به اصلاح و ابلاغ آن اقدام گردد.
بیانیه راهبرد مشارکت
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندیهای فناوری و نوآوری در کشور و ارتقای «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفهها و حلقههای آن ایجاد شده است ، لذا خود را موظف می داند در جهت تدوین اهداف، برنامهها و فعالیتها ، حتی المقدور نسبت به اخذ مشارکت عمومی تلاش نموده و در این زمینه خط مشی خود را به شرح زیر ترسیم نماید:
- جلب مشارکت و کسب رضایت مردم در بالاترین سطح ممکن و تلاش در جهت رعایت کامل منشور حقوق شهروندی در حیطه وظایف و فعالیتهای معاونت
- توسعه اعتماد و سرمایه اجتماعی در نظام حکمرانی از طریق احترام به حقوق شهروندان و استیفای حقوق اجتماعی آنان و تلاش در جهت فراهم آوردن زمینه سلامت جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آحاد جامعه در زمینههای مرتبط
- شفافسازی و فراهم کردن بستر مشارکت همه ذینفعان در سیاستگذاری، تصمیمگیری و اجرای سیاستها و طرحها، با بهکارگیری ابزارهای مناسب مشارکت الکترونیک، و بهرهگیری از ظرفیت مشاوره ای مردم و سازمانهای مردم نهاد
- بهبود پاسخگویی در برابر تبعات و عواقب تصمیمات و فعالیتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، در راستای مسئولیت اجتماعی سازمانی.
- سنجش میزان رضایتمندی کارکنان و ذینغعان، از دریافت خدمات در بازه زمانی یکساله، بطور مرتب، جهت ارائه خدمت به نحو شایسته تر
- در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور جمعآوری و بهرهبرداری از نظرات، پیشنهادات و انتقادات کارکنان، شرکت ها و ذینفعان ، در چارچوب قوانین و مقررات.
از کلیه کارکنان، مدیران، مشاوران، پیمانکاران و ذینفعان انتظار میرود با التزام عملی به موارد فوق الذکر، تلاش نمایند تا زمینه تحقق آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، فراهم آید.
در این راستا و به منظور جلب مشارکت های مردمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخود لازم می داند نظرات، پیشنهادات و انتقادات آحاد مردم بویژه از سوی نخبگان، متخصصین ، صاحب نظران، مدیران ، از طرق زیر اقدام مینماید.
درگاههای مشارکت عمومی
- سامانه ثبت و پیگیری شکایات
http://sub.isti.ir/requesttovisit/
- ارتباط با ما
https://isti.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7
- ارتباط با ریاست
http://sub.isti.ir/requesttovisit/
- نظرسنجی خدمات
http://epoll.isti.ir/e/omidco/MDAxNzI0
- بیانیه توافق سطح خدمات در پرتال معاونت علمی و فناوری:
http://isti.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=20205