برگزاری رقابت‌های پنج گانه المپیک فناوری در آبان ماه
آغاز ثبت نام المپیک فناوری از فردا

برگزاری رقابت‌های پنج گانه المپیک فناوری در آبان ماه


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 98049
رئیس پارک فناوری پردیس از آغاز ثبت نام رقابت‌های المپیک فناوری و رقابت شرکت‌کنندگان در پنج محور خبر داد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست خبری المپیک فناوری که با حضور روح‌الله دهقانی معاون علمی رییس‌ جمهور و رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس نیز در این نشست با اشاره به نقش‌آفرینی این پارک در شناسایی استعدادهای برتر فناوری گفت: نخستین دوره المپیک فناوری در ۵ رشته رقابتی، آبان ‌ماه امسال در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

وی افزود: مرحله نهایی رقابت حضوری المپیک فناوری از تاریخ ۱ الی ٧ آبان ماه ۱۴۰۳ و در محل پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد و طی یک هفته پیش‌بینی می‌شود که در هر لیگ (از مجموع بیش از ۱۷ لیگ در حوزه‌های مختلف فنی) بیش از ٢٠٠ نفر (مجموعا بیش از دو هزار نفر) برای رقابت حضوری دعوت گردند. 

رییس پارک فناوری پردیس اهداف برگزاری المپیک فناوری را شناسایی استعدادها، ارتقاء تخصص‌ها، ترویج همکاری و کار تیمی، تشویق نوآوری و خلاقیت و در نهایت به‌کارگیری استعدادهای برتر برشمرد و گفت: بهره‌بردار اصلی این رقابت‌ها شرکت‌های فناور فعال خواهند بود تا بتوانند نیروی انسانی نخبه و با استعداد را از طریق این رقابت‌ها شناسایی و جذب نمایند. 

شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی هم در نشست خبری رویداد المپیک فناوری گفت: این رقابت‌ها با هدف یافتن باهوش‌ترین و توانمندترین نیروی انسانی هر حوزه برگزار می‌شود و به دنبال قله‌سازی در عرصه علم و فناوری است.

وی با بیان این‌که المپیک فناوری می‌کوشد مسیر حرکت نیروی انسانی را هموار کند و به او انگیزه، امید و جهت بدهد، افزود: هر ساله رقابت‌های مختلفی در حوزههای نوین فناوری در دنیا برگزار می‌شود تا استعدادها در آن حوزه فناوری شناسایی شوند و این استعدادها به بهترین شکل مورد استفاده قرار بگیرند. برگزار کنندگان رقابتهای فناوری معمولا می کوشند تا از طریق برگزاری این رقابتها و ترویج آنها ضمن دسترسی به استخر استعدادها پیشتازی خود را در آن حوزه فناوری تثبیت کنند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: المپیک فناوری، بستری برای رقابت افراد در حوزه های مختلف فنی است که برای اولین بار در پنج رشته اصلی شامل هوش مصنوعی، برنامه نویسی امنیت سایبری رباتیک و پهپادی تشکیل شده است هر یک از این رقابتها خود از چندین لیگ مختلف تشکیل شده تا حیطه های مختلف تخصصی را در هر حوزه پوشش دهد. 

حق جوی با بیان این‌که در سال‌های اخیر توسعه فناوری به یکی از اصلی ترین سیاستهای توسعه اقتصادی کشورها خصوصا کشورهای منطقه تبدیل شده است، افزود: توسعه فناوری خود مستلزم توسعه سرمایه انسانی متخصص است لذا رقابت اصلی کشورها در حال حاضر، رقابت حفظ سرمایه انسانی متخصص داخلی و جذب متخصصان خارجی برای پیشتازی در حوزه های فناوری است.

وی افزود: در این خصوص میبینیم که در سالهای اخیر رویدادهای متنوعی در کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار میشود تا بدین واسطه ضمن شناسایی سرمایه های انسانی متخصص با ارائه ویزاهای مخصوص نوآوری نسبت به جذب آنها اقدام کنند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، با بیان این‌که المپیک فناوری بستری است تا ضمن شناسایی و کشف استعدادها، به درستی آن‌ها را به کار گیری کند، افزود: بین المللی برگزار کردن این رقابت‌ها، باعث توسعه شبکه نخبگانی خواهد شد و برند ما را در منطقه تقویت خواهد کرد و امیدوارم این شبکه سازی بتواند یک استخر استعداد ایجاد کند تا در حوزه های مختلف فناوری به کمک این استعدادها، جریان ساز باشیم.

ثبت نام در نخستین دوره المپیک فناوری از ۱۹ تیرماه و از طریق نشانی Olympics.tech آغاز می‌شود.

رقابت‌ برنامه‌نویسی شامل لیگ‌های الگوریتم، JAVA، PHP و Front-end، رقابت هوش مصنوعی شامل: لیگ‌های پردازش متن، پردازش صوت و پردازش تصویر و رقابت رباتیک شامل لیگ خودروهای خودران، ربات‌های ورزشی، ربات‌های امدادگر، ربات‌های جنگنده، ربات‌های پرنده می‌باشد.

همچنین در المپیک فناوری رقابت پهپادی شامل لیگ پرنده‌های سرعتی، لیگ پرنده‌های فضای بسته و رقابت‌های امنیت سایبری شامل لیگ Red Team و Blue Team در حوزه رمزنگاری، دیجیتال فارنزیک، تست نفوذ، اکسپلویت و مهندسی معکوس،لیگ CTF است.

قوانین هریک از لیگ‌ها مطابق با قوانین جهانی در آن حوزه فنی است و برای داوری آن‌ها از افراد خبره و اساتید دانشگاه دعوت به عمل آمده است.

#24

بیشتر بخوانیم