دانش‌بنیان‌ها، یار کمکی خبرنگاران در عصر بمباران اطلاعات

دانش‌بنیان‌ها، یار کمکی خبرنگاران در عصر بمباران اطلاعات


زمان مطالعه : 8 دقیقه
کد خبر : 92194
در سال‌های اخیر و همزمان با گسترش زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور، شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی در راستای کمک به آسان‌تر شدن زندگی و کسب وکار مردم وارد بازار اقتصاد دیجیتال کشور شدند. در این بین این شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و فناور البته از مسئله خبر و خبرنگاری غافل نبودند و به فعالان این عرصه نیز کمک شایان کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور زیادی با شناسایی نیازهای فعالان حوزه خبر و روابط عمومی اقدام به تولید خدمات و محصولاتی برای کمک به بازیگران این عرصه کردند که به بخش‌های مختلفی از جمله پلتفرم‌های مانیتورینگ، سرویس‌های پردازش صوت و متن، سامانه‌های رصد و شناسایی بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های مدیریت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تحریریه خبر، ابزارهای چت خودکار، سامانه‌های کشف تقلب در اخبار، پلتفرم‌های ترجمه، ویرایش و تولید محتوا، پلتفرم‌های اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی تقسیم‌بندی می‌شوند. براساس آخرین آمارها در حال حاضرقریب به 50 شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های مرتبط به رسانه و روابط عمومی فعالیت دارند.

کمک دانش‌بنیان‌ها به خبرنگاران در حوزه هوش مصنوعی

از جمله بخش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به کمک دانش‌بنیان‌ها بیایند، هوش مصنوعی است که به خبرنگاران این امکان را می‌دهد که قبل از کار کردن روی خبر یا اخبار با پالایش دیتای مربوط به اخبار مشابه نسبت به بازخورد احتمالی آن دید پیدا کند یا نسبت به گزارش‌گیری کامل از اخباری که هر خبرنگار کار کرده است به آنها کمک می‌کند.

در همین خصوص گفتگویی با یکی از شرکت‌های فعال در حوزه کاربرد هوش مصنوعی در رسانه داشتیم.

دیتاک، شرکتی دانش بنیان و مبتنی بر تکنولوژی است که با تکیه بر تجربه چندین ساله در حوزه کلان داده و هوش مصنوعی، خدمات و محصولات متنوعی را برای تبدیل دیتای پراکنده به دانش منسجم و کاربردی ارائه می‌دهد. سامانه روابط عمومی، اتاق وضعیت فضای مجازی و گزارش‌های تحلیلی از جمله محصولات دیتاک در این زمینه هستند.

 از جمله مزایای دیتاک برای خبرنگارها می‌توان به قابلیت دیتاگیری هر موضوع تا یک سال گذشته اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت، هر خبرنگار قبل از تنظیم خبر می‌تواند در ارتباط با موضوع خبر، متوجه شود در یکسال اخیر کدام خبرگزاری‌ها روی این مسئله کار کرده‌اند و تا چه حد بازنشر داشته است. از طرفی بازخورد افکار عمومی نسبت به آن موضوع هم قابل مشاهده است.

برای بیان سه قابلیت اصلی دیتاک می‌توان به جستجوی موضوعات، ارائه گزارش‌های آماری و قابلیت آلارم گذاری اشاره کرد. در بخش جستجوی موضوعات، خبرنگار می‌تواند با ترکیب کلیدواژه‌های مختلف، موضوعات خودش را ساخته و تمام مطالب مرتبط با آن را مشاهده کند. همچنین با یک کلیک، گزارش‌های آماری مختلفی را در ارتباط با موضوع خبر در قالب‌هایی همچون نمودار، ابرکلمات و فهرست‌های گوناگون ببیند. از طرفی دیتاک این قابلیت را دارد که با ست کردن آلارم روی یک کلیدواژه، هر کس هر جا نسبت به آن کلیدواژه صحبت کرده‌است به خبرنگار اطلاع داده و مجموع صحبت‌های مطرح شده را در یک کانال جدید( در هر یک از اپلیکیشن‌ها) قرار دهد.

به گفته مسئولین این شرکت پلتفرم دیتاک در حال حاضر بالای 120 کاربر فعال دارد که بیشتر آنها از شرکت‌ها و خبرگزاری‌ها هستند.

 مدیریت محتوای مجموعه‌های خبری با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیریت محتوا و استفاده از پنل خبری یکی از نیازهای مبرم در حوزه خبر است که دانش‌بنیان‌ها برای آن نیز چاره اندیشی کردند.

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه مدیریت محتوای خبری، شرکت راهبران فناوری نستوه است. تمرکز اصلی نستوه روی راه‌کارهای پیشرفته برای خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری است. تحریریه خبر صبا یک بسته جامع خبری است که برای پاسخگویی به تمامی نیازمندی‌های یک خبرگزاری طراحی شده است. این نرم افزار با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های نرم افزاری موجود در حوزه وب تولید شده و در آن سهولت استفاده به عنوان مهم‌ترین هدف تولیدکنندگان مد نظر قرار گرفته است.

این سامانه مبتنی بر کارتابل است و هر کاربر کارتابل مربوط به سمت یا سمت‌های خود را مشاهده می‌کند. برخی کاربران مانند دبیران و سردبیران بسته به دسترسی به سرویس‌ها و زیر سرویس‌های مشترک، اخبار مشترک را در کارتابل خود مشاهده می‌کنند و برخی در صورت اعطای دسترسی اختصاصی، کارتابل اختصاصی خود را می‌بینند.

در حقیقت این پنل خبری باعث می‌شود که خبرنگارها راحت‌تر خبرهای خود را منتشر کنند. از طرفی قابلیت‌های متعددی دارد از جمله تهیه گزارش‌های تصویری که خبرنگارها می‌توانند با نام خود آن را منتشر نمایند. امکان کلیدواژه گذاری و دسترسی‌های ویژه از دیگر مزایای این پنل است.

رصد و تحلیل اخبار، تکه گمشده پازل رسانه در ایران

رصد و تحلیل یکی از نیازهای دائمی عرصه خبر و خبرنگاری است که موجب برخط بودن و به روز بودن خبرنگاران و فعالان این عرصه می‌شود. موضوعی که تا پیش از این یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار خبری محسوب می‌شد اما با کمک دانش‌بنیان‌ها آسان شد.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، موسسه سیما رسانه شهر است که محصول رصد وتحلیل خود را با نام ترندا به فعالان عرصه رسانه، عرضه کرده است.

به گفته مسئولین این برند، ترندا به عنوان پلتفرم رصد، پایش و تحلیل شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها  با پایش محتوایی رسانه های آنلاین، برنامه‌های صداوسیما، روزنامه‌ها و مجلات چاپی، شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی، ابزارهای چندرسانه‌ای ازجمله یوتیـوب ، آپـارات ، تماشـا، نماشا و ... می‌تواند به سازمان ها، شرکت ها و اشخاص برای بررسی عملکرد رسانه ای، شناسایی تـرندها و جریان سازها و ارائه بیـنش برای  تصمیم بموقع در ریسک ها، بحران های رسانه ای، برندینگ و بازاریابی و ... کمک کند.

سامانه ترندا متناسب با نیاز شما، اخبار و محتوای منتشر شده را پالایش و تحلیل کرده و نتایج را به صورت لحظه ای از طریق روش های متنوع انتشار از جمله اپلیکیشن موبایل، ارسال به کانال ایتا یا تلگرام، ارسال از طریق پیام کوتاه یا ایمیل، و یا با ابزار بولتن‌ساز در قالب بولتن خبری و گزارش‌های اینفوگرافیک و تحلیلی ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید با ابزار نقشه، میزان پراکندگی اخبار منتشر شده در موضوع مورد نظر را به صورت منطقه ای مشاهده کنید و از اخبار ترند در مناطق مختلف مطلع شوید.

خبرنگاران می‌توانند از سامانه ترندا برای دریافت لحظه ای داستان های خبری، اشخاص و موجودیت‌های خبر ساز، رصد و تحلیل کمپین‌های خبری، دریافت کلمات کلیدی ترند شده و استفاده از آنها در خبر، رصد تکذیبیه ها و بازخوردها نسبت به پرونده خبری و همچنین دریافت گزارش پراکندگی خبر نسبت به جغرافیا، سکوهای انتشار محتوا ، جنسیت  و ... استفاده نمایند.

از طرفی این سامانه به خبرنگار اجازه می‌دهد تا به بررسی تحلیل خبر نوشته شده توسط هوش مصنوعی بپردازد. لازم به ذکر است که با توجه به گستردگی منابع رصدی ترندا میتوان ترندهای جهانی نسبت به موضوع پرونده خبری را دریافت و  تحلیل نمود.

سئو سایت‌های خود را به دانش‌بنیان‌ها و فناوران بسپارید

دیده شدن خبرها و شناخته شدن مجموعه‌های خبری به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی و خبر یکی دغدغه‌های مجموعه‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود و برای همین موضوع هزینه‌های زیادی نیز می‌کنند. چالشی دائمی که حل کردن آن وقت و هزینه زیادی از مجموعه‌های رسانه‌ای می‌گیرند. از این روی دانش‌بنیان‌ها و فناوران فعال در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور با شناسایی این چالش در حوزه خبر و روابط عمومی به این بخش نیز ورود داشته‌اند.

شرکت تندیس تلاش و تفکر با نشان تجاری جت سئو یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این حوزه است که با استفاده از کارشناسان بهینه سازی سایت و طراحی وب سایت‌های اختصاصی تاسیس گردید و در مدت کوتاهی توانسته‌است سهم مناسبی در بازار طراحی سایت از آن خود کند.

ابزارهای خارجی موجود در زمینه آنالیز سئو اکثرا با زبان فارسی مشکل دارند، اطلاعات کاملی از سایت‌های ایرانی ندارند و ایران را تحریم کرده‌اند. از همین رو شرکت جت سئو تصمیم گرفت تا با استفاده از بهترین کارشناسان و تحلیلگران سئو، اولین ابزار جامع سئو ایرانی را تولید کند.

جت سئو، سرویسی قدرتمند است که به کمک ابزارهای متنوع و راهنمایی‌های آن می‌توانید همه کارهای مربوط به سئوی سایت خبری را سریع‌تر انجام دهید. این شرکت برای برطرف کردن مشکلات فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای سئو محور و تحلیل حرفه‌ای رقبا به کار می‌آید. همچنین این ابزار به رسانه‌ها کمک می‌کند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند.

در نهایت باید اذعان کرد که شرکت های دانش بنیان با توسعه پلتفرم‌ها و سامانه‌ها در حوزه های مختلف توانسته‌اند یاریگر عرصه رسانه و خبر باشند و در ادامه نیز امیدواریم این روند با شتاب و گستردگی بیشتری ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم