در قالب یک توافق‌نامه سه جانبه کلید خورد: کاهش آسیب‌های جاده‌ای با راهکارهای دانش بنیان
نسخه دانش‌بنیان‌ها برای 20 هزار کشته و 800 هزار مجروح سالانه تصادفات جاده‌ای چیست؟

در قالب یک توافق‌نامه سه جانبه کلید خورد: کاهش آسیب‌های جاده‌ای با راهکارهای دانش بنیان


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 95051
با امضای توافق‌نامه همکاری برنامه ملی راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل و کاهش آسیب‌های جاده‌ای، زمینه برای کاهش حوادث جاده‌ای فراهم شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، توافق‌نامه همکاری سه جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با هدف اجرای برنامه ملی راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن با نام عمومی کاج (کاهش آسیب‌های جاده ای) منعقد می‌شود.

بر همین اساس و در حاشیه گشایش هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، این موافقت‌نامه‌ با هدف طرح ریزی و اجرای برنامه ملی راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده ای و کاهش سوانح و تلفات آن به امضای روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی رسید.

از مهم‌ترین اهداف این توافق‌نامه کمک به انجام وظیفه حفظ جان و مال مردم در راه ها و کاهش هزینه های کلان ناشی از خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای است.

گفتنی است طی 20 سال - از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۴۰۱- بیش از ۴۰۵ هزار نفر در حوادث جاده ای کشور کشته شده اند که علی رغم تصویب قوانین، اسناد و دستور العمل‌های مختلف و تشکیل شوراها، کارگروه‌ها و کمیتههای متعدد این مشکل همچنان پابرجاست و حل آن در چارچوب ساختارهای اداری موجود دشوار است. آمار هولناک 20 هزار کشته و 800 هزار مجروح بر اثر تصادفات و سوانح جاده‌ای، ضرورت استفاده از فناوری‌ و نوآوری‌ها را دوچندان می‌کند.

راه حلهای اصلی این معضل، نوعا بلندمدت و نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه هستند که با موانع متعدد اقتصادی، اجتماعی، ،فرهنگی، اداری و ... نیز مواجه اند. با این حال فضای زیست بوم فناوری و نوآوری کشور این امکان را فراهم می‌کند که با طرح راه حل های مبتکرانه و نوآورانه که نسبتا زود بازده‌تر و کم هزینه‌تر باشند بتوان گام‌های مهمی در راستای حل این مشکل ملی برداشت.

#24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم