سرمایه گذاری روی نوآوری شرط بقا در بازار

سرمایه گذاری روی نوآوری شرط بقا در بازار


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 90997
در بخش اینوتکس ۲۰۲۳ با برگزاری نشست‌هایی بر توجه شرکت‌ها بر ابعاد حقوقی فعالیت آنها تاکید ضمن آنکه اعلام شد شرط بقا شرکت‌ها در بازار، سرمایه گذاری بر روی نوآوری است.

تاب آوری کسب و کارهای نوپا

موضوع تاب آوری در کسب و کارهای نوپا یکی از موضوعات مطرح در بخش استیج نمایشگاه اینوتکس است که طی برگزاری پلنی به آن پرداخته شد.

تاب آوری،  ظرفیت یک کسب وکار برای زنده ماندن، انطباق و پایداری در مواجه شدن با تغییرات آشفته و پرتلاطم است.

 امیر الحاجی از شرکت اسنوا  تاب آوری شرکت‌ها را در گرو مدل های ارتباطی شرکت های کوچک و بزرگ دانست و گفت:  اعتقاد دارم اگر کسب و کارها برای خود برنامه داشته باشند قطعا رشد خواهند کرد ولی باید توجه داشت که عوامل بیرونی بر روی آنها تاثیر گذار است.

الحاجی  ادامه داد: زمانی که از ارتباط شرکت های کوچک و بزرگ صحبت می‌شود منظور این است که یک شرکت بزرگ و مادر باید در یک شرکت نوپا سرمایه‌گذاری کند و در مقابل نیز استارتاپ‌ها، نیاز شرکت همکار را مرتفع کند. ما در این ارتباط نیاز به نهاد واسط داریم.

وی با بیان اینکه نهادهای واسط در یک دهه گذشته بیش از اینکه به ادامه ارتباط توجه کنند فقط به ارتباط اولیه توجه کرده‌اند، خاطر نشان کرد: سخت ترین کار در اکوسیستم نوآوری، سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا cvcاست. از این رو شرکت‌ها علاوه در تعریف مدلی برای سرمایه‌گذاری در نوآوری،  برای تعمیق بخشیدن آن نیز باید چاره اندیشی کنند.

همچنین محمد مهدی قوچانی از شرکت همراه اول  نیز در این بخش از استیج  در خصوص اینکه چرا همراه اول به دنبال نوآوری می‌رود افزود: تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهد که غول‌های فناوری دنیا مثل گوگول، آمازون با سرمایه‌گذاری در نوآوری توانسته‌اند در بازار نوآوری دنیا بمانند.

وی بیان کرد: بنابراین همه این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری خوبی در خصوص تحقیق و توسعه انجام می‌دهند، همراه اول نیز به عنوان یک اپراتور تلفن همراه سعی کرده سرمایه‌گذاری خوبی در خصوص تحقیق و توسعه انجام دهد.

 

بررسی ابعاد حقوقی کسب و کارها

نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی فعالیت‌های استارت‌آپی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه اینوتکس 2023 است که طی آن در خصوص ابعاد حقوقی فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها بحث و تبادل نظر شد.

در این بخش زهرا ستوده، وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در حوزه امور تجاری و کسب کارهای استارت‌آپی با بیان اینکه توجه به مسائل حقوقی کسب و کارها از نیازهای اولویت‌دار استارتاپ‌ها به شمار می‌رود،  گفت: اینوتکس فضای خوبی برای تبادل اطلاعات و مشاوره‌ در این زمینه ایجاد کرده است ولی برگزاری کارگاه های آموزش حقوقی نیازمند استمرار است‌.

وی با تاکید بر توجه شرکت‌ها به جنبه‌های قانونی مواردی چون انعقاد  قراردادها و شرایط همکاری  به تبعات عدم رعایت نکات اساسی در کار از نظر قانونی اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌ها باید توجه داشته باشند که پیشگیری در حوزه حقوقی بهتر از پیگیری مسائل در دادگاه‌ها است از این رو مدیران استارت‌آپ ها قبل از هر اقدام، جنبه‌های حقوقی را مطالعه کنند‌.

 

رتبه ۴ استان در تراکنش‌های کسب و کارها

در بخش دیگری از اینوتکس به وضعیت تراکنش‌های کسب و کارها پرداخته شد‌.

در این بخش مجید دودهکی بنیانگذار ECM ، تمرکز فعالیت این موسسه را ارائه گزارش‌هایی از وضعیت تراکنش کسب و کارها بر اساس آمارهای بانک مرکزی و شاپرک دانست و ادامه داد: کل مبلغ تراکنش‌‌های سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۲۶۵ همت بوده که بیشترین ابزار این تراکنش‌ها، کارتخوان‌ها بوده است.

وی کل کارتخوان‌های فعال در کشور را 136 کارتخوان عنوان کرد و یادآور شد: بیشترین کارت‌های بانکی که بر آنها تراکنش انجام شده مربوط به بانک‌های پاسارگاد و سامان بوده است.

دودهکی استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان را به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم در میزان تراکنش‌ها عنوان کرد و ادامه داد: نرم افزار آپ در رتبه اول PSP ها است و بیشترین تراکنش‌ها بر روی این نرم افزار بوده که یکی از دلایل آن کاربرد آن در اسنپ است.

 

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

انتهای پیام

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 تسهیل درشرایط استفاده استارتاپ‌ها از مزایای سربازی تخصصی
تسهیل درشرایط استفاده استارتاپ‌ها از مزایای سربازی تخصصی
97/02/17 - 12:20
 سرمایه‌گذار بورسی استارتاپ شفاف می‌خواهد
سرمایه‌گذار بورسی استارتاپ شفاف می‌خواهد
96/12/13 - 12:13
نقش کلیدی پژوهش در توسعه صنعت نفت
نقش کلیدی پژوهش در توسعه صنعت نفت
94/12/01 - 11:46
بیشتر بخوانیم