پلنت تولید گاز طبیعی مایع شده در جزیره کیش احداث می‌شود
با تلاش یک شرکت دانش بنیان

پلنت تولید گاز طبیعی مایع شده در جزیره کیش احداث می‌شود


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 94485
در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، توافق نامه همکاری با هدف توسعه فناوری مایع‌سازی گاز طبیعی، فی‌مابین ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان انرژی، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت ساخت تجهیزات آریا اروند منعقد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امروزه در بسیاری از کشورها، گاز طبیعی منبع انرژی حیاتی به شمار می‌آید. در اکثر مواقع گاز طبیعی به صورت گازاز خطوط لوله انتقال یافته و تحویل می‌شود؛ اما در مواقعی که انتقال گاز از طریق خط لوله، اقتصادی و یا امکانپذیر نیست از فناوری تولید گاز طبیعی مایع استفاده می شود. LNG ،گاز طبیعی مایع شده و به انگلیسی Liquefied Natural Gas است که برای انتقال و ذخیره بهتر با روش خنک‌کنندگی به شکل مایع درآمده است. حجم گاز طبیعی در حالت مایع حدود 600 برابر کمتر از حجم گاز طبیعی آن در خط لوله گاز است.  بر همین اساس می توان با ذخیره سازی آن، به شکل مایع در مواقع کمبود گاز طبیعی از این فناوری استفاده نمود.

بر همین اساس ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان انرژی در راستای اجرایی‌سازی برنامه سالیانه خود با هدف کمک به کاهش مشکل ناترازی گاز در کشور، طرح توسعه دانش فنی، طراحی، ساخت و احداث پلنت تولید Mini LNG با ظرفیت 10 تن در روز را جهت تامین بخشی از گاز مورد نیاز جزیره کیش بر اساس تفاهم نامه مذکور، اجرایی کرد.

 طی این توافق نامه، سازمان منطقه آزاد کیش متعهد شده  که زمین مناسب اجرای طرح به در قالب اجاره 10 ساله برای شرکت ساخت تجهیزات آریا اروند تامین کرده و همچنین تسهیل­گری های لازم در خصوص تخصیص زیر ساخت‌­های مورد نیاز  ازقبیل انشعابات گاز، برق، آب و مجوز شروع فعالیت­های عمرانی و سایر نیازهای مجری طرح را انجام دهد.  همچنین ستاد اقتصاد دانش بنیان انرژی مطابق ضوابط و شرایط معاونت علمی، حمایت‌ها و تسهیل‌گری‌های لازم برای اجرای این طرح را مهیا می‌کند.

#20

انتهای پیام

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم