system
ایجاد اشتغالی پایدار با استارتاپ‌های خانگی
ایجاد اشتغالی پایدار با استارتاپ‌های خانگی

ایجاد اشتغالی پایدار با استارتاپ‌های خانگی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74351
مرتضی نوروش*

شروع داستان بسیاری از کارآفرینان موفق جهانی از منزل یا گاراژ و پارکینگ خانه آغاز شده است. در ایران نیز بسترهای تولد استارتاپ‌های خانگی تا حد زیادی فراهم شده است. استارتاپ‌های خانگی به ویژه می‌تواند برای ایجاد شغل برای خانم‌ها بسیار موثر باشد.

مشاغل بسیاری وجود دارند که اصولاً نیازمند اجاره دفتر، مغازه و یا حضور در محیط کار اشتراکی و نظایر آن نیستند. استارتاپ‌های خانگی گزینه بسیار عالی و مقرون به صرفه‌ای است برای افرادی که از سرمایه زیادی برخوردار نیستند و تمایلی به پذیرش ریسک بالا ندارند.

با شروع کار در منزل می‌توان از استرس‌های معمول محیط کار رهایی یافت و هم‌زمان زمان بیشتری را با اعضای خانواده سپری کرد. خلاص شدن از ترافیک،کاهش اتلاف وقت در رفت و آمد به سر کار و هزینه سوخت، از جمله دیگر مزایای شروع یک استارتاپ موفق در خانه است.

استارتاپ‌های خانگی تا حد زیادی مهارت محور هستند، یعنی شخص می‌تواند با استفاده از اینترنت و شبکه‌ای اجتماعی، با استفاده از مهارت خود محصول یا خدمتی را تولید و ارائه کند.

استارتاپ خانگی نمونه‌های سنتی فراوانی دارد. بسته‌بندی حبوبات و سبزی خشک شده با استفاده از یک دستگاه ساده و کوچک سلفون کشی، یکی از این نمونه‌ها است. یا پخت غذا و تبدیل کردن خانه به یک کترینگ کوچک. با این همه انتخاب‌ها در استارتاپ‌های خانگی بسیار بیشتر از این‌ها است.

تولید یک نرم‌افزار و یا اپلیکیشن خاص، طراحی سایت، اشتغال به عنوان ادمین در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا از جمله دیگر مشاغل قابل پیگیری در منزل است.

بسیاری از فعالان فناور و دانش‌بنیان نیز تا حدودی نمونه اولیه محصول خود را در منزل به تکامل رساندند و سپس برای آن سرمایه جذب کردند. با رشد سریع شبکه‌های اجتماعی و نفوذ اینترنت در زندگی، هر روز، نیاز به داشتن دفتر و مغازه کم‌رنگتر می‌شود.

تولید زیرنویس برای فیلم‌ها و سریال‌ها، تولید محتوای ویدیویی و انیمیشن‌های تبلیغاتی، برنامه نویسی، مترجم، طراحی و تولید  آنلاین پوستر‌های تبلیغاتی، لوگو و کارت ویزیت، منشی تلفنی مجازی، منشی مجازی تلفنی، تنها بخش کوچکی از مشاغل خانگی قابل انجام است.

صدها گزینه نوآورانه و مبتکرانه‌ای دیگر وجود دارد که ممکن است تا کنون کمتر اجرایی شده باشد. جوانان، نخبگان و فعالان خلاق و فرهنگی، می‌توانند با استفاده از ابتکار، خلاقیت و قوه تخیل خود، استارتاپ‌های خانگی تاسیس کنند که شروع یک کسب و کار جدید و بسیار سودآور باشد.

یادگیری یک یا چند مهارت در بیرون و تبدیل کردن این مهارت‌ها به یک استارتاپ موفق در چهارچوب محیط خانه، روشی کارآمد، مقرون به صرفه و بسیار خلاقانه است که باید مورد توجه جوانان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، زنان خانه‌دار و حتی افراد مسن و بازنشسته قرار گیرد.

 

*مدرس دانشگاه، کارشناس صنایع نرم و خلاق، کارشناس اکوسیستم استارتاپی کشور

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: