system
بازرسی دقیق برای فرآورده رقابت‌پذیر
بازرسی دقیق برای فرآورده رقابت‌پذیر

بازرسی دقیق برای فرآورده رقابت‌پذیر


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 75895
قدرت اله هاشمی مطلق*

وقتی صحبت از تولید محصول به میان می‌آید، کارخانه‌های تولیدی و سوله‌های بزرگ که خطوط تولیدی عظیم دارند در ذهن ایجاد می‌شود. اما بخش مهمی از تولید محصول، در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مراحل تست و سنجش کیفیت را پشت سر می‌گذارد. اگر فرآیند ارزیابی کیفیت و ماهیت‌سنجی، جدی گرفته نشود و آزمون‌ها، بدون برخورداری از معیارهای سنجشی صحیح، وارد بازار شود، هیچ‌گاه تجاری‌سازی محصول با کیفیت و رقابت‌پذیر محقق نخواهد شد.

پلیمرها یکی از مواد پیچیده‌ای هستند که برای برخورداری از کیفیت لازم باید با استفاده از آزمون‌های کیفیت، ماهیت و تخریب‌‌سنجی دقیق، به سطح مطلوبی از کارآمدی و اثربخشی برسند.

رفتارشناسی یا رئولوژی پلیمرها، یکی از آزمون‌هایی است که در شناخت ویژگی‌ این مواد و نحوه صحیح مورد استفاده قرار گرفتنشان در صنایع گوناگون، پرکاربرد است و می‌تواند تصویر دقیقی از ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی این فرآورده در اختیارمان بگذارد.

پلیمرها گاهی به شکل سیال هستند مانند رنگ‌ها و ویژگی‌هایشان منطبق با حالت فیزیکی که در آن هستند متغیر است، اندازه‌گیری معیارهایی مانند تنش‌های برشی می‌تواند اطلاعات بسیار خوب و ارزشمندی از کارایی، کیفیت و میزان ماندگاری محصول مورد استفاده در اختیارمان بگذارد. همچنین استفاده از یک نوع پلیمر با میزان گران‌روی، چگالی یا وزن مخصوص مشخص در یک کارکرد معین، می‌تواند نتیجه بهتری را حاصل کند. ویژگی‌هایی که با آزمون‌های کیفیت‌سنجی و آنالیزهای دقیق ممکن می‌شود.

اما یکی از بخش‌های مهم و غیر قابل اجتناب در انجام آزمون‌ها و آنالیزهای دقیق، برخورداری از نیروی انسانی توانمند آزمایشگاهی است که ضمن دانش آموختگی، از مهارت کاربری تجهیزات پیشرفته برخوردار باشد. بر همین اساس، به زعم من یکی از بخش‌های مهم در هر شرکت دانش‌بنیان یا فناور، وجود زیرساختی برای ارتقای مهارت‌ها و توانمندی‌های علمی و تخصصی نیروی انسانی است.

بر همین اساس، در آزمون دانا پلاستیک تلاش کردیم با برگزاری دوره‌های تخصصی توسط اساتید مجرب گامی در جهت ارتقای دانش فعالان صنعت پلیمر برداریم. با ایجاد مرکز آزمون تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد، مبانی پلیمر برای غیر پلیمری‌ها به‌صورت مجازی، علاقمندان و کاربران را با ویژگی‌های این مواد، کاربردشان و چگونگی کار با آن‌ها آشنا می‌کند.

کرونا تهدیدی بود که برای فعالان تخصصی حوزه آموزش و ترویج، به یک فرصت تبدیل شد و با توجه به جایگاهی که فناوری‌های نو در توسعه آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری مخاطبان پیدا کرده، سرفصل‌های آموزشی به صورت مجازی و برخط ارائه می‌شود.

از چگونگی ساخت پلیمرها تا ویژگی‌های کششی و تنشی تولید پلیمرها، جرم مولکولی و توزیع جرم مولکولی، جزو ویژگی‌هایی است که دوره‌های آموزشی و تخصصی به کاربران می‌آموزد و فعالان حوزه پلیمر با فراگیری این دانش، در کیفیت‌سنجی دقیق و ارائه محصول کارآمد به بازار نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز آزمون فناور گام‌های خوبی برداشته است که امید دارم به ارتقای کیفیت فرآورده‌های پلیمری منجر شود.

 

* مدیر مجموعه فناور آزمون دانا پلاستیک

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
خدمات بازرسی با فناوری داخلی  آمیخته شد تا کیفیت تولیدات صنعتی افزایش یابد
خدمات بازرسی با فناوری داخلی آمیخته شد تا کیفیت تولیدات صنعتی افزایش یابد
99/11/21 - 08:53
کیفیت تجهیزات وارداتی و صادراتی بالاتر می‌رود
کیفیت تجهیزات وارداتی و صادراتی بالاتر می‌رود
99/09/04 - 11:10
حمایت‌های جدید سازمان تأمین اجتماعی از شرکت‌های دانش‌بنیان
حمایت‌های جدید سازمان تأمین اجتماعی از شرکت‌های دانش‌بنیان
95/07/25 - 09:10
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: