system
تحریم‌ها را دور بزنیم
تحریم‌ها را دور بزنیم

تحریم‌ها را دور بزنیم


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 51015
مالک سعیدی*

تحریم‌ها آمدند تا مناسبات اقتصادی برخی کشورها به هم بریزد. اهرمی سیاسی برای زمین زدن اقتصاد برخی کشورهای هدف. ایران هم جزء کشورهایی است که با اعمال تحریم‌های دیگر کشورها دچار نوعی مشکلات اقتصادی شده که مفری برای آن بیاید. شاید تنها راه گذر از این تحریم‌ها پناه بردن به اقتصاد مقاومتی باشد.

تحریم‌های اقتصادی، هم باعث کاهش منابع عرضه عوامل تولید در کشور می شود و هم کاهش سهم اقتصادی کشور در بازارهای جهانی را به دنبال دارد. این دو نکته تاثیر ناخوشایندی بر اقتصادکشور دارد و صنایع بزرگ و مادر را به سمت رکود و کساد می‌برد.

در سال ۹۱ به عنوان اولین سال اجرای تحریم اقتصادی علیه ایران، برای نخستین بار رشد بخش صنعت و معدن در کشور منفی شد و از ۲. ۹ درصد در سال ۹۰ به منفی ۹. ۵ درصد کاهش یافت.

اما در این روزهای تحریم، تلاش‌هایی داخلی برای رونق دادن به اقتصاد کشور صورت گرفته است. تلاش‌هایی که در راس آن، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. اقتصادی که قرار است با اتکا به داشته‌های داخلی و دانش‌بنیان می‌خواهد راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها باشد.

زیست‌بوم فناوری و نوآوری که با تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چند سالی است که به کمک ارکان اقتصادی کشور آمده است و بسیاری از کمبودهای این حوزه را با تلاش دانش‌بنیان‌ها و توان تخصصی جوانان پر کرده است را باید به فال نیک گرفت.

اگر بتوانیم از صد در صد توان این زیست‌بوم بهره بگیریم بدون نیاز به هیچ واردات و چشم داشتی به خارج از کشور می‌توانیم به سلامت از این روزهای بحرانی عبور کنیم.

*مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: