system
تکمیل زنجیره ارزش فناوری‌های مکان‌محور
تکمیل زنجیره ارزش فناوری‌های مکان‌محور

تکمیل زنجیره ارزش فناوری‌های مکان‌محور


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 75649
یاسر ابراهیمی قاجاری*

اهمیت و ضرورت توسعه فناوری های ژئوماتیک (مکان محور) به خوبی با نقش اساسی و کاربردهای فراوان آن در حوزه های مختلف علم و فناوری به ویژه اولویتهای پژوهش و فناوری کشور به اثبات می رسد. استفاده نکردن از این فناوری‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، ناکارآمدی و تحمیل هزینه‌های هنگفت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و غیره را به همراه می‌آورد.

با توجه به ضرورت توسعه فناوری‌های نوظهور ژئوماتیک در کشور، گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به عنوان یکی از ارکان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته تشکیل شد. مهمترین رسالت گروه از بدو تاسیس تلاش در راستای ایجاد و توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری‌ ژئوماتیک در کشور بود.

یکی از گام‌های گروه ژئوماتیک در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری فناوری‌های مکان‌محور در کشور 4 حوزه اصلی ترویج و فرهنگ‌سازی، سیاستگذاری و تدوین اسناد بالادستی، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و توسعه بازار محصولات دانش بنیان خلاصه می شود.

ما در این گروه تلاش کردیم موضوعاتی چون ترویج و فرهنگ سازی فناوری های ژئوماتیک را با تولید محتوای ترویجی برای انتشار در خبرگزاریهای مختلف،حضور در برنامه های متنوع رادیو و تلویزیون، تهیه و انتشار کتاب توسعه زیست بوم فناوری‌های ژئوماتیک و برگزاری پنل تخصصی با عنوان چالش‌ها و راهبردهای توسعه ژئوماتیک در کشور دنبال کنیم.

همچنین راه‌اندازی درگاه مشترک سازمان نقشه برداری کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی کانال اطلاع رسانی فعالیت های حوزه ژئوماتیک کشور در فضای مجازی و تهیه ویژه نامه ژئوماتیک مجله دانش‌بنیان را هم در اولویت اقدامات قرار دادیم.

از دیگر پروژه های گروه برای توسعه فناوری های ژئوماتیک در کشور، حمایت از برگزاری کنفرانس بین المللی اطلاعات جغرافیایی بود که زمینه را برای تعامل فعالان فناور و علاقمندان این حوزه و آشنایی با تازه‌ترین فناوری‌های روز فراهم کرد.

 

مشارکت در توسعه فناوری ژئوماتیک

در این رویداد علاوه بر نشست‌های تخصصی و ارائه مقاله‌ها، ۶ کارگاه تخصصی در حوزه ژئوماتیک در رویدادهای مرتبط برگزار شد که به معرفی تازه‌ترین نوآوری‌ و دستاوردهای این حوزه می‌پرداخت.

گروه از آغازین روزهای تاسیس تلاش کرد به حوزه سیاست‌گذاری و تدوین اسناد بالادستی حوزه ژئوماتیک نیز ورود کند. این کار را نیز با تهیه پیش نویس قانون جامع ژئوماتیک کشور، تهیه پیش نویس سند راهبردی ژئوماتیک کشور اقدامات اولیه در خصوص اصلاح قانون جامع مدیریت بحران و عضویت در کارگروه تخصصی مدیریت بلایای شورای عالی فضایی اجرایی کرد.

برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان حوزه ژئوماتیک نیز اقداماتی داشتیم که از آن جمله می توان به راه اندازی شتابدهنده تخصصی ژئوماتیک سپهر با همکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، راه اندازی مرکز نوآوری ژئوماتیک گیتا با مشارکت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اشاره کرد.

همچنین انتشار فراخوان فرصت‌های شغلی حوزه ژئوماتیک، راه اندازی بخش ژئوماتیک شبکه ملی آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حمایت از طرح های تحقیقانی جایگزین خدمت سربازی نخبگان وظیفه، ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه بازار محصولات دانش بنیان حوزه ژئوماتیک به کمک تشکیل کارگروه استانداردسازی محصولات دانش بنیان حوزه ژئوماتیک از دیگر اقداماتی هستند که در این راه انجام شد

علاوه بر این فعالیت‌ها موافقت نامه بیش از 20 طرح فناورانه دیگر در سال 1400 منعقد خواهد شد که بیشتر آنها تا پایان سال 1400 به بهره برداری خواهند رسید.

 

*دبیر گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
64 پروژه که تکمیل‌کننده زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی هستند کدامند
64 پروژه که تکمیل‌کننده زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی هستند کدامند
00/02/04 - 08:50
خلاقیت‌ها در حوزه فناوری‌های مکان‌محور شناسایی می‌شود تا زمینه را برای توسعه فراهم کند
خلاقیت‌ها در حوزه فناوری‌های مکان‌محور شناسایی می‌شود تا زمینه را برای توسعه فراهم کند
00/01/28 - 10:16
«تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش» راه‌کار جهش اقتصادی کشور
«تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش» راه‌کار جهش اقتصادی کشور
00/01/23 - 09:12
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: