system
رسیدن به زمان شکوفایی
رسیدن به زمان شکوفایی

رسیدن به زمان شکوفایی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 26770
سعیدرضا فرزانه*

چهار دوره تجربه موفق. فروش 38.5 میلیارد تومانی در دوره نخست، 91.2 میلیارد تومان در دوره دوم، 86.1 میلیارد تومان در سومین دوره و به همین ترتیب در دوره چهارم 105 میلیارد تومان را تجربه کرده است.

بیش از 9900 تجهیز آزمایشگاهی ساخت داخل فقط در پنجمین دوره به میدان آمدند تا نشان دهند ظرفیت و توانمندی تولیدکنندگان داخلی در عرصه تولید و تأمین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی محدود به چند مورد نیست. پای تولیدکنندگان داخلی در ساخت این دست تجهیزات از تولید محصولاتی صرف برای خودشان فراتر رفته است و اکنون به عرصه تجاری واردشده است به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی عرضه می‌شوند و از کیفیت و استانداردها مطلوبی هم برخوردارند.

همان‌گونه که قبلاً هم اشاره‌کرده بودم، مهم‌ترین نقش «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، کمک به بیدار شدن تقاضاهای خفته و نیز گرایش خریداران محصولات عمدتاً وارداتی به این محصولات بود. نمایشگاه دو کار مهم را هم‌زمان به جلو برد نخست زمینه لازم برای عرضه تولیدات داخلی و گرد هم آوردن مشتریان بالقوه و بالفعل را فراهم کرد، دوم این‌که تفکر و نگرش مشتریان به تولیدات داخلی که برچسب ساخت ایران را یدک می‌کشیدند تا حدودی تغییر داد. شاید تا پیش از برگزاری چند دوره از این نمایشگاه، یک استاد دانشگاه چندان اعتقاد و التزامی به خرید یک دستگاه آزمایشگاهی داخلی نداشت، چراکه برند، کیفیت و طراحی را توأمان در محصول خارجی تجربه کرده بود و دشوار به نظر می‌رسید برای کسی که حلاوت کار با یک دستگاه امتحان پس‌داده را تجربه کرده، از یک محصول داخلی سخن گفت؛ اما خوشبختانه نمایشگاه با توجه بخشیدن ویژه به فلسفه‌ی ساخت داخل و نتایج بعدی آن، مشتری را از مزایای خرید محصول داخلی آگاه کرد.

اما گام بعدی چیست؟ گام بعدی بر روی تولید محصولات کیفی استوار است. باید سازوکارهایی تمهید شود که محصول ساخت ایران، در مقابل برندهای شناخته‌شده حرف‌های جدی و تازه‌ای داشته باشد.

باید سازوکارهایی پیش‌گرفته شود که جریان حرکتی شرکت‌ها به‌سوی محصولات مهم‌تر پیش برود؛ این‌یک لازمه برای شرکت‌ها و مهم‌تر از آن برای ادامه روند توسعه فناوری است. به‌طور مثال، دوره‌های بعدی نمایشگاه، باید بودجه حمایتی از محصولات سطوح 3 حذف‌شده و کار به‌سوی محصولات با فناوری پیشرفته‌تر حرکت کند. در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده محصولات سطوح 3 و 4 به توانمندی لازم رسیده‌اند و دانش و فناوری این محصولات را در کشور بومی‌سازی کرده‌اند، این امر نشان‌دهنده‌ی نتیجه‌بخش بودن حمایت‌ها از این محصولات است، اما دغدغه اصلی محصولات سطح یک فناوری است. همچنین تلاش جدی برای ایجاد بازار تقاضا در این حوزه از دو منظر دنبال می‌شود. نخست، باید ببینیم که برای ورود محصولات به بازار بین‌المللی چه چالش‌هایی وجود دارد و بر اساس نیاز بازار، اقدام به افزایش کیفیت محصولات دارای الویت صادراتی کنیم. از منظر دوم، باید زنجیره‌ی محصولات آزمایشگاهی در یک شرکت تکمیل شود زیرا ارائه یک بسته کامل و جامع از تمامی محصولاتی که می‌تواند نیاز مشتری باشد از ضرورت‌های موفقیت یک شرکت تولیدکننده است. هماهنگی و قابلیت سازگاری در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی حائز اهمیت بسیار بالایی است؛ بنابراین شرکت‌ها باید به سویی حرکت کنند که با رفتن زیر چتر یک برند جامع و تشکیل یک شرکت توانمند، بتوانند محصولاتی سازگار و تأمین‌کننده تمامی نیازهای مشتری گام بردارند. گامی که به شکوفا شدن صنعت فناورانه تجهیزات آزمایشگاهی کشورمان منجر خواهد شد.

* مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: