system
سلامتی جامعه در گرو ارتقای بومی توانمندی‌ها
سلامتی جامعه در گرو ارتقای بومی توانمندی‌ها

سلامتی جامعه در گرو ارتقای بومی توانمندی‌ها


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 74384
معصومه آجورلو*

ارائه خدمات کیفیت‌سنجی فرآورده‌های دام، طیور و آبزیان به یاری روش‌های کارآمد و تجهیزات پیشرفته، دقت و اثربخشی این خدمات را افزایش می‌دهد.

ارزیابی کیفیت و تشخیص سلامت فرآورده‌های غذایی دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است و ضروری است که تجهیزات و روش‌های آزمایشگاهی پیشرفته، ضمن تشخیص آلودگی و بیماری‌های احتمالی، به حفظ سلامت و امنیت غذای جامعه کمک کنند.

ارتقای بومی توانمندی ها و تجهیزات پیشرفته کار کنترل کیفی مواد غذایی و فرآورده های خام دامی را سرعت می دهد و زمینه برای شناخت انواع بیماری آبزیان، به ویژه بیماری‌های میگو به عنوان یکی از منابع مهم تامین غذای جامعه را فراهم می کند.

کنترل و بررسی مداوم مواد معدنی و کود، شیمی و تعیین ماهیت، غذایی، خوراک دام و طیور، آب و پساب، آب و خاک کشاورزی و سلولی، مولکولی با به‌کارگیری روش‌های ملی و بین‌المللی خدمات آزمایشگاهی ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کار به ایجاد اشتغال و کارآفرینی در زمینه ارائه خدمات تخصصی منجر می شود. با جذب نیروی انسانی دانش آموخته و توانمند کیفیت خدمات آزمایشگاهی ارتقا می یابد و در نتیجه سلامت جامعه تضمین خواهد شد.

مجتمع آزمایشگاهی افروز شیمی لارک، نیز با ورود به این حوزه فعالیت‌های خود را به عنوان نخستین آزمایشگاه همکار سازمان دامپزشکی هرمزگان در زمینه آزمون‌های تشخیص طبی بیماری لکه سفید میگو آغاز کرد و اکنون با توسعه توانمندی‌ها، فضای آزمایشگاهی و خرید تجهیزات به روز، موفق به افزایش دامنه فعالیت‌های خود در زمینه تشخیص انواع بیماری های آبزیان شده است.

در سال جدید افروز شیمی لارک توانست با افزایش دامنه سلولی مولکولی در زمینه آزمون های تشخیص بیماری‌های سندرم ویروسی تارا و همچنین بیماری نکروز بافت خون ساز هیپودرم عفونی به عنوان بیماری‌های ویروسی مهم میگوی پرورشی گامی اثربخش بردارد.

تلاش کردیم با تشخیص به هنگام این بیماری‌ها در نمونه های میگو و پست لاروها روند اصلاح روند را سرعت ببخشیم و مراکز تکثیر و پرورش میگو را در تولید فرآورده‌های سالم همراهی کنیم.

*مدیر مجتمع آزمایشگاهی افروز شیمی لارک عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: