system
علمی پیچیده با کاربردهای ساده
علمی پیچیده با کاربردهای ساده

علمی پیچیده با کاربردهای ساده


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 71117
یاسر ابراهیمی قاجاری*

استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب یا تاکسی‌های اینترنتی نمونه‌ای از کاربردهای روزانه GIS در زندگی مردم به شمار رفته و برنامه‌ریزی راهبردی در تخصیص بودجه و مکان‌یابی زیرساخت‌های حیاتی کشور همچون سد و نیروگاه از تصمیمات ارشد مدیریتی به شمار می‌رود.

هفته سوم ماه نوامبر به عنوان هفته علوم جغرافیایی نام نهاده‌اند. امروز 18 نوامبر مصادف با روز نام روز جهانی GIS است. به همین بهانه توضیحی کوتاه درباره این فناوری کاربردی ارائه می‌شود.

طبق تعریف موسسه ESRI در سال 1999، سامانه‌های اطلاعات مکانی (GIS) مجموعه ساخت يافته‌ای متشکل ازسخت‌افزار، نرم‌افزار، متدها، داده‌ها و طراحی های شخصی برای تهيه، ذخيره‌سازی، به هنگام‌سازی، بازيافت، حفظ و نگهداری، تجزيه و تحليل و نمايش موثر اشکال مختلف زمين مرجع است.

GIS یکی از زیر مجموعه‌های فناوری‌های ژئوماتیک به شمار می‌رود که کاربردهای بسیار زیادی در سطوح مختلف جامعه از زندگی روزمره مردم تا تصمیم‌گیری‌های کلان ملی و مدیریتی دارد. به همین دلیل این فناوری کاربردی در دنیای امروز به جایگاه درست خود رسیده و در دانشگاه‌های مختلف به عنوان یکی از علوم مهم و قابل استفاده در زندگی تدریس می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با در نظر گرفتن اهمیت توسعه این فناوری راهبردی اقدام به راه‌اندازی گروه ژئوماتیک در سال 97 کرده است و از همه فعالیت‌های این حوزه حمایت می‌کند که به عنوان نمونه می‌توان به حمایت از برگزاری بزرگداشت روز جهانی GIS در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1398 اشاره کرد.

*رییس گروه توسعه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: