system
مدل زیستی تولید برق
مدل زیستی تولید برق

مدل زیستی تولید برق


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68227
محمدمهدی مقدسیان*

 

 

سوخت زیستی مفهومی نوین برای تولید انرژی‌های پاک در دنیا است. این سوخت که از منابع زیستی تامین می‌شود می‌تواند نقشی تاثیرگذار در حفظ محیط زیست و سلامتی انسان داشته باشد. در دنیا استفاده از این سوخت به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی مقبول افتاده و بیشتر کشورها به استفاده از آن ورود کرده‌اند. در ایران هم استفاده از این سوخت‌ها آغاز شده اما همه‌گیری آن زمان‌بر است. البته که این کار توسط سرآمدان علمی کشور آغاز شده است.

سوخت زیستی به عنوان یک سوخت جایگزین و تجدیدپذیر، می‌تواند در نیروگاه‌های مختلف استفاده شود. بنابراین بررسی ابعاد مختلف تغییرات در یک سیستم، بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو برخی از محققان دانشگاه محقق ‌اردبیلی و تبریز، آنالیزهای ترمودینامیکی و ترمو-اقتصادی نیروگاه‌ بیوگازسوز تولید برق را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بیوگاز به عنوان یک سوخت شناخته‌شده برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و خانگی به عنوان یک جایگزین برای سوخت‌های نفتی استفاده می‌شود. برنامه‌ریزی بسیاری از کشورها بر پایه‌ی بهره‌برداری وسیع از منابع بیوگاز در تاسیسات نیروگاهی است.

این امر به تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری نیاز دارد تا الگوهای بازیابی بیوگاز از ضایعات شهری و صنعتی را برای تولید برق و استفاده از آن در نیروگاه‌ها یا صنایع دیگر مدل کند. تجزیه و تحلیل ترمودینامیکی و ترمو- اقتصادی به عنوان قوی‌ترین ابزار برای برآورد عملکرد و هزینه‌های یک سیستم استفاده می‌شود.

در واقع بررسی امکان‌سنجی سیکل رانکین اصلاح‌شده به همراه سیکل توربین گاز با سوخت بیوگاز (60 درصد متان و 40 درصد دی‌اکسید کربن)، انجام شده‌است. هم‌چنین برای بررسی سیستم‌ پیشنهادی تحت هرگونه اختلال خارجی، آنالیز حساسیت در خصوص پارامترهای ورودی عملیاتی در سیستم پایه انجام شده‌است.

 کلیه نتایج حاصل از سیستم اصلاح‌شده، با سیستم نیروگاه پایه مقایسه شده‌اند. نتایج تجزیه و تحلیل قانون دوم نشان می‌دهد که برای هر دو سیستم مورد بررسی، در میان تمام اجزای سازنده، محفظه احتراق و مبدل حرارتی به ترتیب دارای بالاترین نرخ تخریب اگزرژی بوده‌اند.

سیستم ترکیبی پیشنهادی می‌تواند 1368 کیلووات برق خالص خروجی تولید کند که به ترتیب دارای بازده حرارتی 41.83 درصد، بازده اگزرژی 38.91 درصد و هزینه کلی محصول 17.2 گیگاژول/ دلار است.

علاوه بر این، مشخص شده‌است که با توجه به نسبت فشار کمپرسور هوا و فشار ورودی توربین بخار، بازده حرارتی و اگزرژی هر دو سیستم می‌تواند به حداکثر مقدار و هم‌چنین هزینه کلی محصول به کمترین مقدار برسد.

به صورت کلی با توجه به نتایج به دست آمده، مشاهده‌ می‌شود که اصلاح سیستم نیروگاهی و استفاده از سوخت بیوگاز، جایگزین خوبی برای سیستم نیروگاهی فعلی است.

 

*کارشناس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: