مدل همکاری با شرکتهای خلاق
متخصصان حوزه کسبوکار بر ایـن باور هستند که نحوه دسـتیابی بـه مـدل همکاری مبتنی بر فناوری شرکتهای خلاق با شرکتهای بزرگ، از دو طریق امکانپذیر اسـت:
1. توسـعه از طریـق دسـتیابی بـه فنـاوری بـا صـرف کـردن منابـع داخلـی که البتـه با روش تحقیق و توسـعه امکانپذیـر اسـت.
2.توسـعه و همـکاری بـر پایـه فنـاوری از طریـق منابع خارجـی؛ مانند خرید انحصـاری آن فناوری و یا همکاری مشـترک بیـن دو رکـن مختلـف یعنـی شرکت خلاق و سـازمان بزرگ.
بـه صـورت کلـی روشهـای همـکاری متکـی بر فنـاوری بـه دو شـکل زیـر اتفـاق میافتـد:
1.انتقـال فنـاوری بـه صـورت رسـمی: ایـن مـورد شـامل کلیـه امـوری چـون سـرمایهگذاری مشـترک، تامین، تحقیـق و توسـعه همـراه بـا مشـارکت، پیمان استراتژیک، عقـد قراردادهـای داخلـی و خارجـی، خدمـات فنـی و مهندسـی، کنسرسـیوم و ادغام و تصاحب است.
2. انتقـال فنـاوری بـه صـورت غیررسـمی: اسـتخدام افـراد ماهـر در حوزههـای علمـی و فنی، خریـد و واردات تجهیـزات و مواد، برگزاری سـمینار و نمایشـگاهها، اعزام افـراد تحت اسـتخدام به خارج از کشـور جهـت گذراندن دورههـای تخصصی و آموزشـی.
نحـوه کسـب موفقیـت در هـر حـوزه، شـیوه خـاص بـه خـود را دارد و هـر حـوزه، تکنیکهـا و روشهـای خود را میطلبـد. بـرای انتخـاب بهترین روش همـکاری فناورانه میتـوان بـه 4 شـاخص مهـم اشـاره کرد:
1.توانمندیها و سیاستهای گیرنده فناوری
2.توانمندی و سیاستهای مالک فناوری
3.سیاستهای مشترک دارنده و گیرنده فناوری
4.ویژگیهای فناوری
بنابراین با وجـود تمامی مباحث مطرحشـده، نحـوه همکاری یـک شرکت خلاق و شـرکتهای بـزرگ، تنها یـک بحث سـاده و روتیـن نیسـت و از پیچیدگیهـا و دشـواریهای خاصـی برخـوردار اسـت. البتـه که هـدف نهایـی در این نـوع همکاریهـا، ایجاد یکپارچگی و همسـو شـدن منابع هـر دو شـرکت است تـا بـرای هـر دو طـرف ذینفـع، ایجاد سـود و منفعـت کند.
اغلـب مدلهـای همـکاری بیـن شرکتهای خلاق و شرکتهای بـزرگ بـه صـورت تعاملـی بـوده و در عیـن تعاملـی بـودن، ویژگیهـای مشـترکی نیـز دارنـد. یعنـی زمانـی کـه امـکان چنیـن همـکاری فراهـم شـد، گویـی هـر دو ذینفـع در یـک قالـب مشـخص و معیـن عمـل میکننـد و انـگار کـه یکـی شـدهاند.
*کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک کسب و کار
منبع: isti.ir
#
Send to friends