system
مسیری برای کارآمدی حمل‌ونقل
مسیری برای کارآمدی حمل‌ونقل

مسیری برای کارآمدی حمل‌ونقل


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74325
شهاب خدامرادی*

حمل و نقل هوشمند به دنبال استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها است تا این صنعت به سمت هوشمندی و کاراتر شدن حرکت کند. در این صنعت جهانی خدمات رسانی با کیفیـت، در اولویت قرار دارد. اینکه مسافران با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و فناورانه سفری ایمن‌تر، آسان‌تر و با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این سال ها تلاش زیادی برای هوشمندسازی حمل و نقل در کشور کرده است. اقداماتی که در همکاری با دیگر دستگاه‌ها به ثمر نشسته و ابزارهای توسعه یافتگی این حوزه‌های فناورانه را در اختیار متولیان امر قرار داده است.

هوشمندسازی حمل و نقل به معنای استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های فناورانه در این صنعت است. یعنی ابزارها را به کار بگیریم تا ترددهای درون و برون شهری و بین‌المللی کیفیت و امنیت بیشتری داشته باشند.

تعریف بیش از ۱۰ پروزه عملیاتی برای رفع نیاز سازمان ها، همکاری با بنیاد ملی نخبگان در قالب تعریف پروژه های مشترک احمدی روشن، اخذ تاییدیه مبادی شرکت های خلاق و شناسایی زیست بوم حوزه حمل و نقل هوشمند ار جمله اقداماتی است که ستاد برای هوشمندسازی حمل‌ونقل انجام داده است.

شناسایی زیست‌بوم حمل و نقل هوشمند مهم ترین کاری بود که در این زمینه آغاز شد. با توجه به ماهیت بین رشته‌ای حوزه حمل و نقل هوشمند و مرتبط بودن سازمان ها و شرکت های متعدد به این بخش، در ابتدا نیاز بود بازیگران و زیست بوم این حوزه شناسایی شوند.

به این ترتیب، 9 سازمان دولتی با 41 زیر بخش و 200 شرکت دانش بنیان، گروه، انجمن و بخش خصوصی و نیمه خصوصی شناسایی شدند. در تلاشیم برای پیشبرد اهداف این حوزه از توان همه این بخش‌ها استفاده کنیم.

اقدام دیگر این ستاد در این زمینه پیدا کردن زیست بوم این حوزه است. بر همین اساس نیز سال گذشته، 80 شرکت دانش بنیان جدید شناسایی شد و در کل تعداد آنها به 220 عدد رسید. 80 شرکت غیر دانش بنیان اما خلاق هم فعال هستند.

 

*مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: