system
مسیر سبز
مسیر سبز

مسیر سبز


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74507
نرگس پاچناری*

یکی از برنامه‌های کلان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی توسعه زیرساخت‌ها در بحث نیروی انسانی است. بنابراین ما در تلاش هستیم تا بستر مناسب برای تحقیق و پژوهش را فراهم کنیم.

در آیین‌نامه ای که برای این منظور در نظر گرفته ایم، مهم ترین اصل چشم انداز دو ساله ای است که مراکز علمی برای پژوهش مدنظر خود باید ارائه بدهند. اینکه با خرید تجهیزات قرار است چه فعالیت و پژوهشی را دنبال کنند و نتیجه این تحقیقات به کجا ختم خواهد شد. مراکز علمی و دانشگاهی البته باید در حوزه علوم شناختی پروپزال هایی را به تصویب رسانده باشند و گرو های آموزشی بین رشته ای در این مراکز تشکیل شده باشد تا تجهیزات در اختیار محققان قرار گیرد. هزینه تجهیز مراکز هم از سوی دو طرف پرداخت می شود. اما ستاد سهم 60 درصدی در این فرآیند دارد.

گاهی ستاد با شناسایی مراکز مورد نظر خود که در حوزه علوم شناختی فعالیت دارند تصمیم به تجهیز و حمایت از دانشگاهی می گیرد و گاهی این درخواست از سوی مراکز صورت می گیرد. معاونت پژوهشی هر دانشگاهی که در حوزه علوم شناختی فعالیت دارد می تواند درخواست خود را به ستاد ارائه کند. بعد از بررسی مواردی که ذکر شد ستاد تصمیم به حمایت از مرکز مورد نظر را می گیرد.

پس از ارائه لیست مورد نظر تجهیزات از سوی دانشگاه ها، این لیست در شورای پژوهش ستاد برسی می شود که آیا در حوزه علوم شناختی قرار دارد یا خیر. در صورتی که شورا این موضوع را تایید کند ستاد برای تجهیز مرکز مورد نظر اقدام می کند. تجهیزات می تواند نرم افزار، تست، آزمون و وسایل آزمایشگاهی را شامل شود.

همچنین در تجهیزاتی که نمونه ایرانی مناسب آن وجود دارد، سراغ گزینه وارداتی نمی رویم. اما در خصوص تجهیزاتی که نمونه داخلی آن وجود ندارد مجبور به تهیه تجهیزات خارجی هستیم. در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مازندران، سیستان و فارس مراکزی را تجهیز کرده ایم.

همه تلاش مان برای کمک به تسهیل در امر تحقیق و پژوهش است و این تجهیزات در اختیار اساتید و دانشجویانی قرار می گیرد که در حوزه علوم شناختی مشغول فعالیت هستند.

*کارشناس گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: