system
نقش‌آفرینی در تجارت جهانی گیاهان دارویی
نقش‌آفرینی در تجارت جهانی گیاهان دارویی

نقش‌آفرینی در تجارت جهانی گیاهان دارویی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 22575
علی محمد عمویی*

رویکرد مجدد بشر به استفاده از محصولات طبیعی و گیاهان دارویی بعنوان جایگزین ترکیبات سنتتیک و ساختارهای پیچیده سنتزی، فرصت های شغلی جدیدی را پیش روی کشورها قرار داده است. از این منظر ایران می تواند با توجه به پیشینه  تاریخی گیاهان دارویی جایگاه ویژه ای را   به خود اختصاص دهد.

این پتانسیل بالقوه، طبیعی و استراتژیک زمانی می تواند به رفاه مردم کمک کند که اراده بسیار محکم برای بهره برداری از این نعمت الهی در مسولین کشور شکل گرفته و برنامه ریزی ویژه ای برای آن صورت گیرد. خوشبختانه در سالهای اخیر از نظر ساختاری شبکه های تحقیقاتی،آموزشی ،توسعه فناوری و اجرایی زیادی در کشور شکل گرفته است و برای این هدف نیروی انسانی لازم نیز تربیت شده است.

 متاسفانه سهم کشور ما از حجم تجارت جهانی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. چنانچه هدف گذاری های انجام شده در سند گیاهان دارویی و طب سنتی که منجر به تهیه نقشه راه نیز شده است و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست محترم جمهوری اسلامی نیز رسیده است به نتیجه برسد می توان امیدوار بود که ایران جز 5 کشور اول دنیا در جایگاه تجارت جهانی گیاهان داویی و طب سنتی نائل شود.

برای ایجاد یک حرکت شتابنده و پیشرو در این عرصه و به منظور ایجاد فرصت های شغلی و ارتقاء جایگاه ایران در زمینه تصمیم گیری مناسب و شایسته می توان اقداماتی چون ساماندهی وضعیت تولید گیاهان دارویی با توجه به الگوی کشت هر منطقه و حمایت لازم از تولیدکنندگان وصادرکنندگان در قالب بسته های حمایتی تعریف شده ، مکانیزه کردن فرایندهای تولید به منظور کاهش هزینه های تولید و ایجاد فضای رقابتی در سطح بین المللی و  ساماندهی وضعیت تولید بذر و نهال استاندارد و متناسب با شرایط اقلیمی ایران را مطرح کرد.

از جمله دیگر اقداماتی که می تواند در این زمینه صورت گیرد اجرای نظام مدیریت تولید استاندارد و جامع براساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی به منظور حضور بیشتر و بهتر دربازارهای جهانی، ایجاد امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و تغییر سیاست های اصولی در توسعه تولید محصولات با منشا طبیعی وجلوگیری از واردات محصولات سنتتیک مشابه و نیز ایجاد و توسعه روابط بین المللی قوی به منظور دستیابی به بازارهای هدف بین المللی هستند.

ایجاد شبکه حمل و نقل قوی برای رساندن سریع تولیدات با کمترین زمان و هزینه به بازارهای هدف، کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی از طریق تعریف بسته های حمایتی لازم از تولید کنندگان و توسعه بیمه محصولات تولید شده، در اختیار گذاشتن دانش فنی لازم به تمامی اجزاء و شبکه تولید، توزیع و فراوری گیاهان دارویی،  توجه ویژه به دانش فنی بومی و پتانسیل های اقتصادی با توجه به معیارهای اقتصادی مقاومتی از جمله دیگر این تصمیم ها هستند.

حضور بیش از 500 شرکت تجاری در زمینه گیاهان دارویی در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبیعی و طب سنتی ایران که درسال 1395در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد و رشد قابل توجه تاسیس شرکت های دانش بنیان در این خصوص این نوید را می دهد که دستیابی به تمامی اهداف این اقدامات کاریست ممکن که می توان امیدوار بود بخش زیادی از آنها در سال 1396 عملیاتی شوند.

ستاد فناوری گیاهان دارویی وطب سنتی معاونت علمی با توحه به رسالتی که در بحث سیاست گذاری، حمایتی، برنامه ریزی و توسعه فناوری در این خصوص دارد. در ایجاد این حرکت نقشی کلیدی دارد. با عنایت به تشکیل کارگروه های 9 گانه و بحث های تخصصی که در جریان است، سال 1396 را می توان از هم اکنون سالی سرشار از امید برای رونق صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی قلمداد کرد.

*عضو کارگروه تخصصی ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی وطب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

 

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: