system
پاسداری از دارایی‌های طبیعی کشور
پاسداری از دارایی‌های طبیعی کشور

پاسداری از دارایی‌های طبیعی کشور


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 71663
محمد جعفر آقایی*

ایجاد هماهنگی میان بانک های ژن و زیست بانک های موجود کشور ضروری است. کاری که به حفظ ذخائر ارزشمند زیستی در کشور کمک می کند.

یکی از فواید ایجاد یک شبکه هماهنگ میان بانک های ژن و زیست بانک ها جلوگیری از موازی کاری ها است. باید تلاش کنیم در تعامل با هم برنامه ریزی هایی برای تشکیل شبکه بانک های ژن کشور داشته باشیم. این کار هم تنها با کمک هم افزایی همه نهادهای موثر و کارا در این حوزه میسر است.

قرار بر این بود که این کار با تدوین یک نقشه راه و در قالب پورتالی انجام شود. این پورتال هم فضایی باشد برای نگهداری از اطلاعات همه بانک های ژن کشور. اطلاعاتی گرانبها که ارزش آن کمتر از نفت و طلا نیست. این کار به مدیریت درست بانک های ژن هم کمک می کند.

این شبکه هم به همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد و در تلاش بودیم تا بخشی از اطلاعات بانک های ژن کشور را هم در این پورتال ثبت کنیم. اقدامات اولیه این کار هم انجام شد اما به دلیل تغییر رویکردی در قانون، کار از دست ستاد خارج شد. اما همچناتن تاکید داریم که این کار باید ادامه دار باشد.

البته ما در همان مدت کوتاه هم برای ثبت و نگه داری اطلاعات زیست بانک ها بیش از 61 میلیون ریال هزینه کردیم. اما در حال حاضر این کار طبق قانون مصوب مجلس، به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شد.

حفاظت و صیانت از ذخائر ژنتیکی یکی از اولویت های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این کار را هم در همکاری با همه نهادهای ذیربط انجام می دهیم. ما اعتقاد داریم که ارزش مادی و معنوی این ذخائر ملی بسیار زیاد است و باید تلاش ها برای حفظ این دارایی های طبیعی و زیستی به یکی از اولویت های اصلی در سطح مدیران دولتی تبدیل شود.

*رئیـس کارگـروه زیسـت بانـک و ذخایـر ژنتیکـی سـتاد توسـعه زیسـت فنـاوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: