system
چالش‌های کسب و کار در حوزه پوشاک
چالش‌های کسب و کار در حوزه پوشاک

چالش‌های کسب و کار در حوزه پوشاک


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70582
مهدی محمودی*

یکی از عمده‌ترین چالش‌ها در صنعت مد و لباس، چگونگی افزایش درآمد‌زایی از طریق تولید انبوه و فروش حداکثری محصولات تولیدی است.

در زمان آغازین راه‌اندازی هر کسب و کاری لازم است پس از شکل گیری ایده‌ی کسب و کار، با ترسیم چشم انداز و تهیه و تنظیم بیزینس‌پلن برای رسیدن به اهداف در بازه‌ی زمانی تعیین شده، برنامه‌ریزی همه‌جانبهای صورت گیرد.

در صنعت مد و لباس و با توجه به وجود  انبوهی از فارغ‌التحصیلان این حوزه، اهمیت تعیین و تبیین نقشه‌ی راه برای رسیدن به رویکردهای صنعتی و اقتصادی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در واقع با توجه به این مسئله که بنیان علمی لازم از طریق نهاد دانشگاه برای حوزه مد و لباس صورت گرفته است، دیگر نمی‌توان به روش‌های سنتی عمل کرد و باید یک نقشه راه مبتنی برفناوری ایجاد کرد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مد و لباس و طراحان این حوزه پس از گذراندن دوره‌های مربوطه در دانشگاه‌ها، موسسات و آموزشگاه‌ها آماده‌ی ورود به بازار کار می‌شوند. اما به دلایل متعددی از جمله هزینه‌های سنگین همراه با تورم برای تامین تجهیزات و مواد اولیه و نبود تعامل مناسب با برندها و صاحبان تولیدی‌ها ، در بسیاری مواقع دچار ناکامی می‌شوند.

درگام اول اغلب طراحان بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و سلیقه‌های متعدد مخاطبین و خریداران اقدام به طراحی و تک‌دوزی محصولات می‌کنند که عمدتاً برگرفته از سلیقه‌ی شخصی خود طراحان است و باب طبع خریدار و مصرف‌کننده نهایی نیست.

در گام دوم و در حوزه‌ای بازاریابی به دلیل کامل نبودن سبد فروش با طرح‌ها و سایزبندی‌های مختلف به دلایلی که پیش‌تر گفته شد از جمله هزینه‌های بالای تک‌دوزی، فروش این قبیل محصولات را با مشکل رو به رو می‌سازد. در واقع محصول نهایی با قیمت بسیار بالایی روانه بازار می‌شود که توان رقابت با محصول خارجی را ندارد.

البته با گسترش فضای دیجیتال و شکل‌گیری پلتفرم‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی، بسیاری از طراحان و تولید‌کننده های خانگی به فروش آنلاین محصولات خود روی‌آوردند. اما به دلیل تخصصی نبودن این پلتفرم‌ها برای مشاغل و کسب و کار‌ها مد و لباس، در اغلب اوقات، مخاطب و خریدار در جست و جوی آیتم‌های مورد نظر خود دچار سردرگمی می‌شوند.

از این رو ضروری است تا طراحان در شروع فعالیت‌های تجاری، ضمن افزایش دانش اقتصادی، نیازسنجی و رصد بازار خرید و فروش، برای ساماندهی کسب و کار و شیوه‌های فروش خود از وبسایت‌های شخصی و نیز وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به شکل تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند استفاده کنند.

برندینگ از دیگر موضوعاتی است که شاید در ابتدای شکل‌گیری کسب و کارها کم‌تر به آن توجه می‌شود. اما این مهم درهویت‌بخشی به تولیدات طراح و تولید کننده، نقش بسزایی دارد و میزان اهمیت آن را می‌توان در نحوه قیمت‌گذاری برندهای مطرح و شناخته شده حوزه‌ای مد و لباس مشاهده کرد.

اهمیت کسب تجربه و مهارت برای طراحانی که در ابتدای مسیر قرار دارند از دیگر نکاتی ست که گاهاً مغفول مانده و نادیده گرفته می‌شود.

به همین دلیل، همکاری و تعامل طراحان با صاحبان برند و تولیدی های پوشاک درآغاز مسیر حرفه‌ای می تواند از شکست‌های احتمالی در فعالیت‌های فردی و مستقل جلوگیری کند.

 بسیاری از طراحان مطرح جهانی نیز فعالیت خود را به عنوان همکار و کارمند در سایر برند‌ها آغاز کرده و پس از کسب تجارب لازم، نسبت به تاسیس یک برند شخصی اقدام کرده‌اند.

با در نظر گرفتن نکات و شرایط مطرح شده و هم چنین فراهم شدن بسترهای لازم برای بازاریابی و فروش تولیدات طراحان، مزون داران و سایر فعالان حوزه مد و لباس، می‌توانند اساسی در راستای ارتقاء وضعیت اقتصادی و پویایی هر چه بیشترصنعت مد و لباس کشور بردارند. این حوزه از گردش مالی قابل توجهی برخوردار است و زیبنده کشور نیست که هر ساله چند میلیارد دلار ، صرف واردات کالاهای کم کیفیت خارجی شود.

 

*کارشناس تجاری‌سازی در حوزه مد و لباس

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: