system
کاهش خطرات واگیری کرونا
کاهش خطرات واگیری کرونا

کاهش خطرات واگیری کرونا


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69085
فرزاد کبارفرد*

با ورود مهمان ناخوانده‌ای که هنوز هم درباره منشأ و چیستی‌اش پرسش‌های بسیاری مطرح است و بخش قابل توجهی از جوامع را به خود مبتلا ساخته، زنگ خطری برای نظام سلامت کشورها به صدا درآمد. کشورمان نیز استثنائی بر این قائده نبود و نیاز به تأمین مواد ضدعفونی‌کننده، آن هم در مقیاس بالا، یک ضرورت حیاتی شد.

جامعه سلامت و درمان کشور، با مراجعه روزافزون مبتلایان و اهمیت حفظ سلامت کادر درمانی و کمک به جلوگیری از ابتلای افراد سالم بیش از هر زمان دیگری اهمیت وجود ضدعفونی‌کننده‌ها و مواد استریل‌کننده را درک کرد.

تمام تلاش‌ها برای کمک به تأمین این نیازها به میدان آمد. از جمله واحدهایی که کمر همت بر تأمین مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک‌ها بستند دانشگاه‌های کشور و واحدهای فناور بودند. در کنار مراکزی که به تولید این اقلام می‌پرداختند، آزمایشگاه‌ها نقشی مهم و جامع را ایفاگر شدند. به‌طوری‌که کیفیت و اثرمندی این تولیدات که به تعبیری از خود تولید اهمیت بالاتری دارد، به کمک این آزمایشگاه‌ها ارزیابی و تأمین شد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از ده‌ها مرکزی است که عزم خود را برای یاری کشور در مقابله با کرونا جزم کرده است و از ارائه خدمات درمانی به بیماران گرفته تا تولید اقلام دارویی، ضدعفونی‌کننده‌ها و ماسک‌ها توانست گام‌هایی اثرمند بردارد. اما در کنار این دانشگاه، آزمایشگاه مرکزی نیز هم‌گام با تولیدات دانشگاهی، ارزیابی کیفی و کمی، تست‌های محصولات دریافتی و کمک به ارتقای کیفی اقلام حوزه سلامت را به خوبی عهده‌دار شده است.

آزمایشگاه جامع تحقیقاتى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى با انجام آنالیزها کمی و کیفی بیش از 300 نوع نمونه محلول ضدعفونی پایه الکلی تولید شده در کشور توانست راه را برای تامین بخشی از نیاز حوزه سلامت کشور به محلول‌های ضد عفونی‌ که پایه الکلی دارند هموار سازد.

تعامل با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌هاى راهبردى معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توزیع و توسعه این خدمات و محصولات اثرگذار است. این شبکه علاوه بر ارائه خدمات شبکه‌سازی و ایجاد بستر تعامل مناسب میان متقاضیان و ارائه‌کنندگان خدمات، در قالب کمک مالى برای نگهدارى و تعمیر، به‌روزرسانی، گسترش و توسعه تجهیزات مستقر در آزمایشگاه‌ها این مجموعه را یاری کرده است.

سفارش تولید محصولات مورد نیاز در جامعه به آزمایشگاه از سوى شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس توانمندی‌هاى آزمایشگاه از اقداماتی است که می‌تواند به جهش تولید ختم شود.

مدیر آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری*

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: