system
کشف گنج پنهان زمین
کشف گنج پنهان زمین

کشف گنج پنهان زمین


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76004
محمدرضا اسپهبد*

ایران زیبا و مملو از پدیده‌های خارق‌العاده، بی اغراق نگین گوهری زمین‌شناسی جهان به حساب می‌آید. ظرفیت‌های نهفته و کمتر شناخت کشورمان، مجالی برای گفت‌وگوها و هم‌دلی بیش‌تر با جهان و همین‌طور شناخت مادر سرزمینی ارزشمند با این وسعت و تنوع درخور توجه است.

جای افسوس است که پدیده‌های گران‌سنگ زمین‌شناسی تا پیش از این مغفول مانده و البته جای شکرگذاری و تقدیر است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد طرح توسعه فناوری‌های زمین شناسی و معدن به این عرصه توجهی جدی دارد و با اقدامات ترویجی، فرهنگ‌ساز و حمایت از حلقه‌های زنجیره نوآوری و فناوری معدن یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق، استارتاپ‌ها و ایده‌پردازان زمین‌شناسی و معدن به عنوان طرف عرضه کننده و نیز سرمایه‌گذاران خطرپذیر، پارک‌های فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری راه را برای ارتقای هرچه بیش‌تر زیست‌بوم زمین‌شناسی و معدن کشور هموار کرده است.

در این مسیر پر فراز و نشیب، دست تنهای معاونت علمی و فناوری در این مسیر علی‌رغم تلاش‌های جدی همکارانم در طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن نیازمند همراهی و دست یاری و همراهی دیگر دستگاه‌ها، نهادها و بخش‌های دست‌اندرکار است.

تلاش در راستای شناساندن و حفظ فناورانه پدیده‌های زمین‌شناسی و معدنی ایران گام ارزشمندی است که در راستای توسعه ظرفیت‌های بالقوه کشور آغاز شده، اما برای فناور شدن و خلق ارزش افزوده و رونق ژئوتوریسم، گام مقدم بر کار فناورانه، شناخت پدیده‌های زمین شناسی و معرفی جایگاه و اهمیت آن‌ها  به جامعه است.

ایران بر اثر حوادث تکتونیکی و زمین‌ساختی، به گونه‌ای پدید آمده است که طیف گسترده‌ای از این پدیده‌های منحصر به فرد و جذاب است. اما چه می‌شود که نسبت به سایر کشورها که البته ظرفیت‌های ایران را ندارند، عقب‌تر هستیم؟ به عنوان عضو کوچکی از زیست‌بوم علمی و فناوری زمین‌شناسی و معدن که بیش از 6 دهه از زندگی‌ام را در شناخت و فراگیری و همچنین معرفی زمین‌شناسی صرف کرده‌ام همواره این پرسش را در ذهن دارم.

عرصه ژئوتوریسم و توسعه فناوری زمین‌گردشگری موضوعی است که حلقه مفقوده در رونق زمین‌شناسی و معدن به شمار می‌رود و این‌کار می‌بایست با فرهنگ‌سازی، ایجاد زیرساخت‌ها و رویکرد حمایتی به فعالان این حوزه محقق شود. بسیاری از پدیده‌های ناب زمین‌شناسی مانند گل‌فشان‌های استان گلستان که به تازگی در سومین مستند رخساره زمین، با روایتی نواورانه و جذاب معرفی شد، یکی از همین پدیده‌های ناب و ناشناخته بود که با توجه به ویژگی‌های زمین‌ساختی کشورمان تنها در ایران دیده می‌شود. پدیده گل‌فشان مخصوص این بخش از سرزمین‌ ما است که دچار فرونشست شده و پدیده زیبا و چشم‌نواز گل‌فشان را به این شکل در رخسار زمین نمایان کرده است.

چنین جاذبه‌های دیدنی، که هنوز هم توسط بخش قابل توجهی از آن‌ها توسط جامعه خودمان نیز به درستی شناخته نشده در حالی‌که آوازه‌اش هزاران کیلیومتر آن‌سوتر به گوش گردشگران و متخصصان سایر کشورها رسیده، با توسعه صنعت زمین‌گردشگری و ژئوتوریسم  با توسعه فناوری‌های زمین گردشگری، زمینه اشتغال، ارزش‌آوری و ترویج این ظرفیت‌ها را در ایعاد گوناگون فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن فراهم بیاورد.

 

*مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری ها ونوآوری های حوزه معدن و صنایع معدن معاونت علمی

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 سراسر منظومه شمسی برای کشف نشانه‌هایی از حیات کاوش می‌شود
سراسر منظومه شمسی برای کشف نشانه‌هایی از حیات کاوش می‌شود
97/01/27 - 09:04
آیا موجودات فضایی وجود دارند ؟
آیا موجودات فضایی وجود دارند ؟
96/07/04 - 07:45
افزایش کیفیت داده‌های پایگاه اطلاعات گنج در نظام علم و پژوهش کشور
افزایش کیفیت داده‌های پایگاه اطلاعات گنج در نظام علم و پژوهش کشور
96/06/25 - 10:17
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: